Lidt til maven og eftertanken

En teaterforestilling om... forårsruller? Jo, den er god nok. På Københavns Musikteater kan man opleve historien om Sai-Chiu Van – også kendt som Daloon-manden, der lærte danskerne, at forårsruller »De ligger godt i maven«.

Foto: Søren Meisner. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis du tror, at en aften i teateret er lig med, at kunne sætte sig godt til rette i et mageligt plyssæde, mens underholdningen bliver varetaget af hårdtarbejdende skuespillere oppe på scenen, kan du godt tro om igen. I hvert fald hvis den valgte forestilling er »De ligger godt i maven« på Københavns Musikteater. Her forventes det nemlig, at publikum både yder og nyder.

Scenen er bygget op som et stort køkkenbord med plads i midten til de tre skuespillere, Rosa Sand Michelsen, Peter Flyvholm og Wei Xu, der fortæller historien om Sai-Chiu Van, grundlæggeren af Daloon-fabrikkerne, der kom til Danmark for at studere – og endte med at blive her og skabe et forretningsimperium. Imens sidder publikum rundt om bordet, iført hårnet og kittel, og hakker hvidkål og gulerødder. For ingen forestilling om Daloon uden forårsruller – i dette tilfælde en rigtigt stor en.

»Det er et doku-drama, baseret på interviews med familien Van, både i Danmark og i Hangzou i Kina, hvor Sai-Chiu Van kommer fra,« forklarer dramatiker Gritt Uldall-Jessen. »Men vi havde brug for at flytte os lidt fra det dokumentariske materiale, derfor foregår noget af stykket i en fiktiv fremtid, og forårsrullen er en metafor for hele den kunstneriske proces; man kan ikke se, hvad der er inden i en forårsrulle – alle de mærkelige ingredienser, der er kommet i, man kan kun se selve formen – forestillingen.«

Forårsrullen bliver også en metafor for selve kulturmødet mellem Danmark og Kina.

»Der er noget folkeligt over forårsrullen. De fleste har et forhold til den og har set reklamerne i halvfemserne. Det er et perfekt afsæt til at tale om migration, tilhørsforhold og assimilation. Daloons forårsrulle er i sig selv et eksempel på noget, der er tilpasset danske smagspræferencer. Man ville slet ikke kunne sælge det, vi kender som en kinesisk forårsrulle i Danmark, for indholdet er noget helt andet. For eksempel bruger de hvidkål og oksekød i Daloon, hvor man i Kina ville bruge seafood eller svinekød. Det synes jeg er enormt interessant; hvad sker der, når man migrerer? Hvordan orienterer man sig som ex-pat i det land, man kommer til? Hvad savner man – og hvad tager man med sig?«

Sai-Chiu Van opfattede ikke sig selv som indvandrer. Han var her kun på gennemrejse – udsendt af sin far, der ønskede at give sønnen den ypperste vestlige uddannelse, så han kunne komme hjem til Kina og udbrede sin nye viden. Da 23-årige Sai-Chiu Van ankom til Helsingør Højskole i 1935, var planen derfor bare at blive der ét år. Men først den japanske besættelse af Kina i 1937 og siden Anden verdenskrig og revolutionen i Kina gjorde det umuligt for Sai-Chiu Van at vende hjem, og han bosatte sig i Danmark, hvor han uddannede sig som mikrobiolog, men endte med at gå en helt anden vej. I 1955 investerede han i Bamboo-restaurant, hvor han blandt andet eksperimenterede med soya sideløbende med et arbejde på mikrobiologisk laboratorium på Medicinalco. I 1960 måtte Bamboo sige nej til en ordre fra Tivoli på 3-400 forårsruller, fordi de ikke havde kapaciteten. I stedet sprang Sai-Chiu Van til og producerede hele ordren på seks gasblus. Det blev starten på en ny karriere for Sai-Chiu Van, som i 1964 etablerede Daloon-fabrikken, der siden har fået afdelinger i blandt andet Tyskland og England – men i dag også lider under, at danskernes forhold til fast-food har ændret sig – og at forårsrullen i nogen grad er blevet udkonkurreret af andre internationale hurtigretter som sushi, pizza og shawarma.

Alt det og mere til fortæller holdet bag »De ligger godt i maven«, der også rækker ind i fortiden – Sai-Chiu Vans historie i Kina- og fremtiden, hvor hans fars spøgelse kommer på besøg på Daloon for at redde fabrikken fra de røde tal på bundlinjen.

Et fiktivt møde, der binder knude på virkeligheden. Sai-Chiu Van kom nemlig først tilbage til Kina som 60-årig, da både hans far og mor for længst var døde, og nåede derfor aldrig at gense sine forældre.

Sai-Chiu Vans søn Hemming Van, der idag er ene-ejer af Daloon, ser frem til at opleve mødet mellem de to ældre generationer, der aldrig fik sagt farvel. Og til at høre mere om hans fars og bedstefars liv i Kina.

»Vi har fået en mere eller mindre hunderede procent dansk opdragelse, og vores far har aldrig fortalt os børn særligt meget om sit liv i Kina, så det bliver spændende at se, hvordan de vil belyse forholdet mellem min far og min farfar.«

Derudover forventer Hemming Van at det bliver en »syret oplevelse« at se sig selv og mennesker, han kender, oppe på scenen.

»Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg forventer – andet end at blive underholdt. Det bliver spændende at se sin egen tilværelse på en lidt alternativ måde.«

For at understrege kulturmødet mellem Danmark og Kina er de centrale poster i produktionen besat af både danske og kinesiske kunstnere. Stykket er skrevet af dramatiker Gritt Uldall-Jessen i samarbejde med den herboende kinesiske forfatter og oversætter Jimbut Jun Feng. Musikken er af Brian Larsen med Xiao Ming Ma fra Malmøs Symfoniorkester på violin. På scenen står de danske skuespillere Rosa Sand Michelsen og Peter Flyvholm sammen med den kinesiske skuespiller Wei Xu, der er dansk gift og -boende, men primært arbejder i Kina, blandt andet på Nationalteateret i Beijing

Hvad: »De ligger godt i maven«

Hvor: Københavns Musikteater, 1. – 13. juni