Lidt for kulørt drama

»Goyas Ghosts« er visuelt imponerende, men Milos Formans nye europæiske storfilm har et så kulørt plot, at den ender med at blive mere hysterisk end historisk.

Er du enig med berlingskes anmelder?

Skriv din egen mening | Se hvad andre læsere mener.

»Goyas Ghosts« er så kulørt, at man sidder tilbage med en snigende mistanke om, at Milos Forman har bedt Danielle Steele skrive en europæisk storfilm. Andre gange er det Monty Pythons version af den spanske inkvisition, der dukker op på det indre lærred i det to timer lange drama med meget stort D.

Scenen er sat i Madrid 1792, hvor den kontroversielle maler Francisco De Goyas tudesmukke muse, Ines, tortureres til at tilstå, at hun er skabsjøde. Pigebarnets bekymrede familie beder Goya trække på sine kontakter i kirken i form af den opportunistiske Broder Lorenzo, hvis portræt han er ved at male. Men Lorenzo, som har en helt anden dagsorden, benytter i stedet chancen til at voldtage Ines i fangehullet, hvorefter familien selv tager affære og torturerer Lorenzo til at tilstå, at han er kætter, så han er nødt til at flygte over hals og hoved.

Og så springer handlingen ellers lystigt 15 år til Napoleons erobring af Spanien, hvor Lorenzo vender tilbage som revolutionær, og en noget mærket Ines langt om længe sættes på fri fod. Hun opsøger den nu døve Goya for at bede ham hjælpe med at finde den datter, som var resultatet af Lorenzos voldtægt. Det lykkes på en lettere utroværdig måde. Datteren er nu en 15-årig knaldperle af en prostitueret i Madrids parker, og Lorenzo får pludselig meget travlt med at slette sporene efter sin tvivlsomme fortid, mens soldater hvert andet øjeblik kommer løbende gennem de dobbelte fløjdøre med historiske opdateringer i depecher om det så er den franske revolution, Napoleons invasion eller briternes felttog.

Hvem der egentlig står tilbage som hovedperson i filmen fortaber sig i det uvisse, selv om både Stellan Skarsgaard, Natalie Portman og Javier Bardem leverer uangribelige præstationer som henholdsvis Goya, Ines og Lorenzo.

»Goyas Ghosts« er en visuel oplevelse, og i enkelte scener viser den gamle mester sit håndværk specielt scenen, hvor Ines far torturerer Broder Lorenzo fra inkvisitionen hjemme på spisebordet. Det samlede indtryk er dog så kulørt, at det ender med at være mere hysterisk end historisk.

Berlingske Tidende indbyder læserne til at give deres holdning til aktuelle udgivelser og begivenheder. De bedste bidrag kommer i avisen.

Skriv kort og kontant og klik på det antal stjerner den fortjener.

Skriv din egen anmeldelse