Lejemorderen A47 er tilbage i topform

Den nye version af computerspillet Hitman, det mest succesfulde danske computerspil nogensinde, får en varm modtagelse af de danske hardcore-fans. De har ventet i spænding i seks år.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Clemens Koch har spillet computerspillet Hitman, siden det blev lanceret tilbage i 2000. Dengang var han bare 12 år gammel.

- Jeg var med mine forældre på Fisketorvet, der lige var åbnet dengang. De havde læst om det her nye danske spil, og det skulle jeg bare ha’. Men jeg er ikke sikker på, at jeg havde fået lov, hvis de havde vidst, hvad det handlede om, fortæller Clemens Koch.

Spillet handler nemlig om at slå ihjel, både dengang og nu. Efter en pause på seks år er den jakkesætsklædte lejemorder Agent A47 tilbage i en ny version, »Hitman Absolution«, og nu med en såkaldt Glacier 2-motor, som alle med kendskab til spilbranchen har talt om. Den betyder, at spillet nu kan videregive en langt bedre grafik, at der er mere interaktive figurer og langt flere valgmuligheder for ham, der spiller.

Og valgmulighederne er ekstra spændende, når man for eksempel kan vælge, om A47 skal kyle en økse gennem rummet eller benytte saksen, der popper op nede i hjørnet af skærmen, og bagefter stikke den i bandelederen Lenny the Limp, som er et af målene i den nye version af spillet.

Clemens Koch var en af de fans, som den danske producent IO Interactive onsdag aften havde inviteret op i lokalerne på Kalvebod Brygge i København for at få en smagsprøve på den nye version.

Her blev der også stillet om til den danske game-director, Tore Blystad, i Los Angeles for en kort bemærkning. Han præsenterer i disse dage Hitman på den store spilmesse E3. Og det lover allerede godt. Ifølge brandmanager hos IO Interactive, Marc Skouborg, er »Hitman Absolution« nomineret blandt de 10 bedste ud af over 1.000 nye spil på messen.

- Seks år er en lang tid, og mange fans har længe efterlyst en ny version af Hitman, men vi ville vente til vi havde den rigtige teknologi. Det har vi nu, så der vil ikke gå lige så mange år, før den næste version kommer, lover Marc Skouborg.

Selv om IO Interactive i de mellemliggende år har sendt andre typer spil på markedet, er og bliver Hitman en del af firmaets DNA.

- Hitman vil altid være en del af os, og vi spår ham en lang levetid. Tænk bare på Batman, han har 39 år på bagen. Han startede som en tegneserie, men er i dag et meget mere vidtrækkende brand, siger Marc Skouborg.

Spillet kommer først i handlen 20. november - lige op til julehandlen, ligesom stort set alle de andre nye lanceringer på det givtige spilmarked. Siden lanceringen af det første spil i 2000 er der solgt i 10 millioner eksemplarer af Hitman. Og da hvert spil koster omkring 400 kroner, har omsætningen over de sidste 12 år altså været på fire milliarder kroner.

Marc Skouborg vil ikke oplyse, hvad man forventer, at omsætningen skal være på den nye version, men det er meget store millionbeløb, der investeres, når man producerer og lancerer spil i dag. Allerede nu kører der således TV-spots i USA, England og Tyskland.

I København synes Clemens Koch, at den smagsprøve, som han lige har fået vist, hvor Agent 47, skal klare banen »Streets of Hope« i det skumle miljø i South Dakota, ser lovende ud.

- Det nye spil giver langt flere muligheder. Det spændende er jo stadig det, at man får lov til det forbudte: at slå ihjel. Og så er det jo heldigvis the bad guys, det som regel går ud over, siger Clemens Koch.