Legendarisk modeboss fyrede medarbejdere på magasin uden at tage sine solbriller af

Hun er et af de mest magtfulde mennesker i modebranchen, og hun er kendt for at være intimiderende. Det ry bliver næppe ændret, efter musikmediet Pitchfork ser ud til at lukke i sin nuværende form. 

Scenen kunne sagtens være en del af den kendte Oscar-nominerede film »The Devil Wears Prada«. 

Meryl Streep i rollen som den magtfulde og iskolde modebladschef Miranda Priestley fyrer en række medarbejdere på et blad, som skal lægges sammen med et andet, og hun gennemfører hele seancen for bordenden i mødelokalet iført solbriller.

Men scenen er nu fra virkeligheden – angiveligt.

Karakteren Miranda Priestley er kraftigt inspireret af virkelighedens Anna Wintour, den mangeårige chefredaktør på modebladet Vogue. 

Wintour er kendt for stort set altid at bære sine »intimiderende sorte solbriller«, skriver Business Insider, og dem beholdt hun altså på, da medarbejderne på musikmediet Pitchfork fik at vide, at mediet skulle fusioneres med GQ, og at mange af dem derfor skulle fyres. Både Pitchfork, GQ og Vogue er en del af Condé Nast-koncernen, hvor Anna Wintour har en ledende stilling. 

Fagforeningsmedlemmer blandt medarbejderne nedlagde arbejdet i 24 timer. Skiltet ironiserer over netop »The Devil Wears Prada«. Der står »djævlen har solbriller på, når hun fyrer dig«.  Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

En af dem, der blev fyret, var Allison Hussey, en nu tidligere skribent på Pitchfork. Hun skriver på det sociale medie X: 

»En fuldstændig bizar detalje fra denne uge er, at Anna Wintour – som sad indendørs ved et konferencebord – ikke tog sine solbriller af, mens hun fortalte os, at vi snart skulle fyres. Uanstændigheden, vi har set fra den øverste ledelse i denne uge, er forfærdelig,« skriver hun. 

Pitchfork skriver – eller skrev – især om alternativ og indiemusik og var fra sin spæde begyndelse i midten af 1990erne blandt de mest toneangivende medier om musik.

Beslutningen om, at Pitchfork nu skal fusionere med GQ og dermed forsvinder som selvstændigt medie, har mødt kritik. I The Guardian skriver Laura Snapes, der er underredaktør for musik, at beslutningen er en »skændsel«. Hun har selv skrevet for mediet. 

»Pitchforks redaktører var ekstraordinært engagerede i at investere i nye unikke talenter – de forfattere og redaktører, der var drivkraften i at finde og dække de vigtigste alternative musikere og bands i det 21. århundrede,« skriver Laura Snapes, som dog også anerkender, at mediet også har mange skønhedsfejl.

Meryl Streep og Anne Hathaway spillede begge med i filmen »The Devil Wears Prada« fra 2006. Bogen, filmen er baseret på, er skrevet af Lauren Weisberger, der engang var Anna Wintours assistent.  Alberto Pizzoli/AFP/Ritzau Scanpix

Pitchfork begyndte som en hjemmeside i 1996, lanceret af Ryan Schreiber, der netop var blevet færdig med gymnasiet, og som arbejdede i en pladebutik.

Siden blev det er mere professionelt medie, og det blev kendt for sine daglige anmeldelser af musik. Særligt i årene lige efter årtusindskiftet var det »en enorm kulturel drivkraft«, skriver The Verge

Condé Nast købte mediet i 2015, og Schreiber var stadig tilknyttet indtil 2019.

Derfor har hun solbriller på

Wintour værner meget om sit privatliv, og derfor – lidt som med de kongelige – bliver selv små detaljer ved hendes påklædning og adfærd debatteret meget. Og dermed også solbrillerne. 

Financial Times’ moderedaktør, Lauren Indvik, har således skrevet, at et medlem af Wintours familie engang har fortalt hende, at Wintour bærer solbrillerne, fordi de har styrke i, og hun ikke kan se uden dem. 

Anna Wintour selv sagde til CNN i 2019, at solbrillerne er utrolig nyttige, »fordi man undgår, at folk ved, hvad man tænker på«. 

»De hjælper mig, når jeg er lidt træt eller søvnig. Og måske er de blevet noget, der understøtter en del af det, jeg er,« sagde hun i interviewet, som hun i øvrigt også gennemførte med solbriller på.

Angiveligt er et misbilligende blik fra Anna Wintour også nok til at ødelægge en designers karriere – og når der er så meget på spil, kan man måske ikke fortænke hende i at holde kortene tæt ind til kroppen. 

Da Wintour mødte dronning Elizabeth ved et modeshow forblev solbrillerne på. ​Ifølge Business Insider, så tog Wintour dog solbrillerne af, da hun blev slået til ridder af dronningen i 2017. Pool/Reuters/Ritzau Scanpix

Og nu har Anna Wintour altså været medvirkende til et medies undergang.

En af de fyrede skribenter har estimeret, at halvdelen af medarbejderne blev fyret.