Lasse Marker: En statslig streamingtjeneste for kulturinstitutioner har ingen gang på jord

Morten Messerschmidt (DF) er hverken Marc Randolph (en af stifterne bag Netflix) eller Daniel Ek (en af stifterne bag Spotify), og det er derfor bedst, at han overlader det til andre at udvikle digitale streamingtjenester.

»Alligevel håber jeg på, at Morten Messerschmidts (DF) nye idé forbliver på papiret. En statslig streamingkanal, der skal rumme gratis indhold skabt af alt fra Det Kongelige Teater til det lokale forsamlingshus risikerer nemlig at blive dyr fornøjelse for skatteyderne,« skriver iværksætter Lasse Marker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold

I sidste uge kom Dansk Folkeparti med et stort kulturudspil, der handler om at styrke den nationale identitet gennem sprog, kultur og mad. Dansk Folkeparti foreslår blandt andet at skabe en gratis streamingtjeneste, som landets kulturinstitutioner skal levere indhold til.

Coronakrisen har presset på for en digital udvikling, og danskerne benytter sig i stigende grad af digitalt indhold. Danskerne abonnerer allerede på film og serier (Netflix), musik (Spotify), bøger (Storytel) og podcast (Podimo). Som iværksætter tror jeg selv på digitale forretningsmodeller inden for kulturområdet – jeg er medejer af kunstplatformen Pars, hvor man kan abonnere på kunst og museumsappen Loby, hvor museumsgæster kan få digitalt indhold.

Alligevel håber jeg på, at kulturordfører Morten Messerschmidts (DF) nye idé forbliver på papiret. En statslig streamingkanal, der skal rumme gratis indhold skabt af alt fra Det Kongelige Teater til det lokale forsamlingshus risikerer nemlig at blive dyr fornøjelse for skatteyderne.

En streamingkanal vil ikke alene være i konkurrence med radio, tv, internet og andre streamingtjenester, hvor man kan få lignende kulturoplevelser, men også alt det, som vi i øvrigt bruger vores fritid på. Indholdet skal ud på et marked og ikke ud til en offentlighed, og en ny streamingkanal skal derfor tænkes på markedsvilkår. Det betyder tre ting:

For det første bør man undersøge, om der faktisk er en efterspørgsel. Vil danskerne overhovedet bruge en sådan streamingkanal? De fleste, der arbejder med at nå et publikum, ved, at hvis man prøver at være noget for alle, bliver man ingenting for ingen. Det er derfor vigtigt at definere sin målgruppe. Det betyder, at man begår en fejl, hvis man prøver at omfavne alle typer af kulturinstitutioner under samme platform. I stedet bør en platform fokusere på en enkelt kunstform.

Og det er der faktisk nogle, der allerede er i gang med at skabe. Interesseorganisationen DEOO er således i gang med pilotprojektet Danmarks Digitale Koncertsal, hvor man undersøger muligheden for at skabe en streamingtjeneste, hvor danskerne kan abonnere på klassiske koncerter optaget i de danske koncertsale.

For det andet bør man undersøge, om indholdsleverandørerne, nemlig kulturinstitutionerne, kan og vil levere indhold af en kvalitet, som kan få danskerne til at tænde for en digital teaterforestilling eller koncert i stedet for at tænde for Netflix eller Spotify. Der findes allerede i dag et gratis og digitalt kulturtilbud til danskerne, hvor indholdet delvist produceres af landets kulturinstitutioner. Det tilbud hedder Radio Loud og har i lange perioder haft så lave lyttertal, at det ikke har været muligt at registrere nogen lyttere.

Selvom landets kulturinstitutioner er dygtige til at formidle historier, så kræver det særlige kompetencer at producere radio eller tv. Det betyder, at medarbejderne enten skal opkvalificeres, eller at kulturinstitutionerne skal hente kompetencerne udefra.

For det tredje er der aldrig noget, der er gratis. Hvis indholdet skal være gratis tilgængeligt for alle danskere, skal der enten afsættes midler på finansloven til at drive og producere indhold til streamingkanalen, eller også skal kulturinstitutionerne selv finansiere produktionen af indholdet. Det vil betyde, at kulturinstitutionerne får færre ressourcer til at løfte deres kerneopgaver.

Morten Messerschmidt er hverken Marc Randolph (en af stifterne bag Netflix) eller Daniel Ek (en af stifterne bag Spotify), og det er derfor bedst, at han overlader det til andre at udvikle digitale streamingtjenester.

Lasse Marker er rådgiver og iværksætter.