Læg øre til Sundet

Med torsdagskoncerten åbnede Sound Around – to ugers musikfestival med alt det nye og mærkelige.

Juho Pohjonen ved klaveret torsdag aften. Forhåbentlig tager han Gudmundsen-Holmgreens klaverkoncert med ud i verden. Den klæder sig af for ørerne af os og viser musikkulturens sande jeg. Fold sammen
Læs mere
Foto: DR

Det hedder ikke en gong gong. Som regel hedder det bare en gong. Og den kan lyde vidt forskelligt – alt efter om den kalder til kalas på en kinesisk knejpe eller fylder Det Kongelige Biblioteks koncertsal.

Sound Around er i gang. Fra i går og to uger frem vil den danske hovedstad gjalde af toner fra nær og fjern:

Man kan tage over til arkitektskolen på Holmen og høre DR RadioUnderholdningsOrkestret prøve kræfter med Bill Violas videokunst. Man kan lægge vejen forbi musikteatret Plex i Kronprinsensgade og pille helt lovligt ved installationerne. Eller man kan besøge konservatoriets koncertsal, universitetets festsal eller Sankt Petri Kirke og høre de helt unge komponister.

Årets biennale lægger sig langs fire spor: Der er »Kina« med besøg af berømtheden Tan Dun og den knap så kendte, men lige så lovende Liu Sola. Der er »Nye Dimensioner« med vægt på samspillet mellem musik og rum – her vil de tyske Neue Vocalsolisten, det franske Ensemble Intégrales og vor egen Athelas Sinfonietta Copenhagen være blandt hovednavnene. Der er også et tema om »Øresundsmusik« med bl.a. Esbjerg Ensemble, Sjællands Symfoniorkester og Malmø Symfoniorkester. Og så er der et »Det’ for børn« med intelligent sansning for de små.

Næsten fyrre arrangementer bliver det til. Og københavnerne er ikke de eneste, der bliver noget ved musikken: En del af arrangementerne afholdes på nogle af Malmøs spændende spillesteder, for biennalen skal i høj grad fokusere på Øresunds muligheder som kulturel magnet. Så der er nok at se til for dens kunstneriske og administrative leder, Niels Fink Ebbesen.

»Vi vil udvikle det musikalske samarbejde over Øresund. Vi vil sætte regionen som helhed på kulturens landkort. Det er lidt den samme tanke, man havde med Øresundsbroen,« fortæller Niels Fink Ebbesen.

Men det lyder jo som alle de andre. Hvorfor er lige jeres arrangementer anderledes?

»Fordi vi søsætter en international festival. Det her er ikke et par fedtede weekenddage, som ingen kommer til. Vi bruger internationale grupper som Ensemble Modern, Ensemble Integrales og Neues Vocalensemble.«

Ebbesen fremhæver også Pulsar, en slags festival i festivalen. Ved disse koncerter vil konservatoriets studerende bl.a. arbejde med det nyeste nye fra udlandet – herunder et renæssancelignende samarbejde mellem komponisten Simon Bainbridge og byggeberømtheden Daniel Libeskind. Overskriften er: Hvordan lyder arkitektur?

»Og så er der temaet om Kina. De fleste går jo og tænker på musik fra den tredje verden som noget folkloristisk. Men det her er altså ny kunstmusik!«