Kvindelige læsere takker nej til hård sex

Mindre sex, mere romantik. Det er tendensen på de største danske forlag, der satser på erotiske romaner, hvor sex er krydderiet snarere end selve historien.

I kølvandet på E.L. James' »Fifty Shades«-serie kom et væld af erotiske romaner, der spillede på eksperimenterende sex. Men de kvindelige læsere vil hellere have mere bløde romantiske fortællinger, hvor sex blot er et krydderi, lyder det fra de danske forlag.  Fold sammen
Læs mere
Foto: GEMA IBARRA COPYRIGHT TODOS LOS

»En mand går ind på en bar... og så er der ellers action.«

Ordene er Carsten Odgaards og beskriver den skabelon, som mange erotiske romaner har været skåret over. Og ifølge Gyldendals digitale salgschef var der da også mange af den type bøger i kataloget, da landets største forlag i efteråret 2015 gik ind på markedet for erotisk litteratur.

»Der er helt sikkert et nichepublikum til den type bøger, men det er ikke dér, vi har haft størst succes. Det er vores erfaring, at det meget erotiske er mindre interessant for læserne, så vi er søgt væk fra dette. Der er ikke nok handlingsmæssigt drive i det,« konkluderer Carsten Odgaard.

Derfor har Gyldendal flyttet fokus. »Bøger, der forfører« er stadig slogan for Flamingo, Gyldendals frække linje. Men målgruppen, kvinder i alderen 35-45 år, vil hellere have mere romantiske historier. Der må rigtigt gerne være eksplicitte sexscener i bøgerne, men det gør det ikke alene.

»Man kan vel godt kalde den type bøger for vor tids lægeromaner i en moderne setting. Der kan være masser af drama, men der er ingen tvivl om, hvor det bærer henad. Du ved, hvad du får, og er med på en rutsjebanetur undervejs, og så får du lettelsen bagefter, fordi du kom godt igennem det hele,« siger Carsten Odgaard.

Et par eksempler på bøger i den retning, som læserne har taget rigtig godt imod, er amerikanske Elle Kennedys »Off-Campus«-serie, der følger en gruppe venner på et campus, og svenske Simona Ahrnstedts bøger om finansverdenens bad boys og stærke kvinder.

Tendensen har overrasket på Gyldendal.

»Det meget erotiske er jo det, der ligger tættest op af E.L. James’ »Fifty Shades-«bøgerne, som startede hele den nye bølge af erotisk litteratur,« som Carsten Odgaard siger om serien, hvor S/M-sex var et omdrejningspunkt. Første bind udkom i 2011.

»Måske er trenden ved at gå væk fra det meget hårde. Måske kan man sammenligne det med det, der skete efter Dan Browns »Da Vinci Mysteriet«. Dengang kom der et hav af bøger med et klistermærke på forsiden med en teaser som: »Hvis du kunne lide Dan Brown, kan du også lide den her konspirationsthriller.« Det samme er sket efter »Fifty Shades«. Der er virkelig mange, der har kæmpet om det marked, så det er efterhånden svært at komme med noget, der er unikt.«

Rationalet er det samme hos Lindhardt og Ringhof, landets anden store spiller blandt forlagene. Men her har fokus hele tiden været på det romantiske, understreger Christina Yhman Kaarsberg, der er redaktør på Lovebooks, som forlaget har kaldt sin linje »for dig, der elsker kærlighedshistorier«.

»Da vi åbnede Lovebooks i efteråret 2014, reagerede vi helt klart på den erotiske bølge. Vi kunne se, at der var gang i en version 2.0: »Fifty Shades« havde banet vejen for, at det var O.K. at sidde i toget med en erotisk roman, men vi kunne også fornemme på læserne, at der var et behov for den romantiske historie. Dermed ikke sagt, at der ikke må være sex i, for det må der i den grad, men vi kunne mærke, at læserne længtes efter den her kærlighedshistorie, og primært læste for den romantiske fortælling og for en happy ending. Sex er bare et godt krydderi,« siger Christina Yhman Kaarsberg.

»Det er virkelig noget, jeg tænker over, når jeg udvælger, hvilke bøger vi vil udgive. Det er ikke for sjov, vi kalder det Lovebooks. Vi kunne også have kaldt det Sexbooks, men det gør vi altså ikke. I vores DNA ligger den stærke kærlighedshistorie.«

Gry Høngsmark Knudsen, lektor og Ph.d. ved Institut for Marketing & Management ved Syddansk Universitet, mener, at det giver god mening, at forlagene fokuserer på romantik frem for ren erotik.

»Jeg tror ikke, genren kan bære kun at fokusere på sex. På et tidspunkt kan det ikke blive ved med at trække interesse. I »Fifty Shades« havde det nyhedens interesse,« siger Gry Høngsmark Knudsen, der i et forskningsprojekt har interviewet en række danske og britiske kvinder, der har læst »Fifty Shades«-bøgerne.

»Hvis man vil blive ved med at ramme middelklassekvinderne, skal man nok gå mere over i den mere romantiske genre. Hvis kvinderne er ude efter noget, der kun handler om sex, er der andre steder end bøger, det er mere oplagt at gå hen. For eksempel på pornosites som Pornhub.«