Kvindekamp, forfatterstrid og sorte forbandelser: Thit Jensen lever og har det godt i Bagsværd

Fin lille forestilling om Thit Jensens kamp for frihed – for sig selv og for sit køn. Med en glimrende Ene Øster Bendtsen som en kompleks heltinde.

Sophienholms idylliske omgivelser spiller smukt med i historien om Thit Jensens vej mod berømmelsen. Her Ene Øster Bendtsen og Søren Bang Jensen som Thit og ægtemand i enndu et opgør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Morten Abrahamsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad er det for en kamp, hun kæmper, Thit Jensen, i Det Flydende Teaters og Teatergrads friluftsforestilling »Valkyriens kamp«?

Dels er der den ydre kamp med hele verden. Den kamp, hun må føre for at blive anerkendt som forfatter i en verden, der kun giver plads til mænd – herunder til hendes egen nedladende bror, den senere nobelpristager Johannes V.  Jensen. Læg dertil den kønskrig, der får hende til at stable sig op på den ene talerstol efter den anden og med høj cigarføring udbrede budskabet om nødvendig svangerskabsforebyggelse og kvinders ret til at bestemme over egen krop –  vel at mærke en kampagne, hun fører på et tidspunkt, hvor modstanden mod hendes synspunkter er stor.

Den anden kamp er naturligvis den, der foregår inde i den gryende forfatter selv. Skal hun vælge trygheden, kærligheden, familien, moderskabet? Eller er alt det en forbandelse, en klods om benet, hvis hun samtidig ønsker at realisere sig selv som den forfatter, hun er? Hvis hun ønsker at bevare sin frihed?

Blik for svagheder

Det er den konflikt, dramatikeren Julie Petrine Glargaard trækker klart, fint og levende op i den lille, men glimrende forestilling, der spilles smukt i strandkanten med Bagsværd Sø som stemningsfuldt bagtæppe og Sophienholm i ryggen på tilskueren. En tekst, som lægger vægten på at forklare, hvordan Thit Jensen blev til som forfatter og fænomen og mod slutningen lader hende rejse sig af sit kuldsejlede ungdomsægteskabs aske, og som dermed forlader hende der, hvor hun måske i virkeligheden  blev allermest interessant. Forestillingen glorificerer på mange måder Thit Jensen som revolutionær kvindesagsforkæmper i en tid, hvor hendes synspunkter er mere moderne end nogensinde. Men heldigvis – om ikke andet, så for dramatikkens skyld – har den også blik for hendes svagheder som menneske.

Thit Jensen havde der med at sætte »sin sorte finger« på dem, hun syntes behandlede hende dårligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Morten Abrahamsen.

En dobbelthed, som Ene Øster Bendtsen forvalter aldeles fremragende som Thit. Hun giver den determinerede og polemiske dyrlægedatter fra Himmerland en stædig stålsathed. Der er oprør og trods i den lille, spændte krop. Men også en stejlhed, en kolerisk opfarenhed og en ubehagelig hævngerrighed, der effektivt lader hende forvandle sig til noget nær en heks, der udsender forbandelser i alle retninger, når nogen stiller sig i hendes vej. Og hun har sikkert blik for den isolerede følsomhed, der i perioder lammer hende bag det imposante ydre. Hun illuminerer med andre ord ikke bare Thit Jensens triumf, men også hendes tragedie.

Masser af liv

Rundt om figuren i midten fungerer forestilling fortræffeligt. Søren Bang Jensen er både hendes arrogante, først elskede, siden forhadte bror og konkurrent, siden den ukomplicerede livsnyder af en kunstmaler, hun gifter sig med, og som render af huse med hendes bedst veninde. Og Malin Rømer Brolin Tani giver masser af liv til et par af de kvinder, der vælger at overgive sig til den sanselighed, Thit afsværger sig. Det hele iscenesat stille og roligt og fint sanseligt af Pelle Nordhøj Kann.

Det er i det hele taget en fin lille kulturperle af en forestilling. Den indfattes tilmed smukt og stemningsfuldt af duoen Marie Louise von Bülow og Christine Worre Kann, der fungerer som en hybrid af musikalske skæbnesøstre, græsk kor og mental backinggruppe for Thit Jensen på hendes vej mod sejr og nederlag.

Valkyriens kamp

Manuskript: Julie Petrine Glargaard. Iscenesættelse: Peller Nordhøj Kann. Musik: Marie Louise von Bülow. Scenografi: Nikolaj Heriselberg Trap. Det Flydende Teater og Teatergrad. Parken ved Sophienholm, Lyngby.
30. juni – 13. august 2021. Danmarksturné: 23. august – 10. oktober 2021.

Søren Bang Jensen som Thits ægtemand, kunstmaleren, der stikker af med hendes tædnlgeveninde (Malim rømer Brolin Tani). Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Morten Abrahamsen.