Kunstsvindel for over 100 mio. kr.

En britisk mand og hans over 80-årige forældre er blevet afsløret i omfattende kunstsvindel. De værker, de har produceret, løber op i over 100 millioner kroner, og forleden dukkede en Gauguin-kopi op i Chicago.

De føler sig godt snydt på The Art Institute i Chicago i disse dage. Et af museets fornemste værker, en ikke-glaseret lertøjsfigur af Gauguin erhvervet i 1997, har vist sig at være falsk.

Museets kuratorer mente, værket var et tidligt eksempel på Gauguins kunst fra 1880erne, men da de tidligere på ugen blev kontaktet af det britiske Scotland Yard, viste værket, der hedder »The Faun,« sig at være endnu et værk fra tre britiske svindlere, der blev afsløret i sidste måned.

For i november afslørede Scotland Yard 47-årige Shaun Greenhalgh i at have fremstillet falske kunstgenstande. Han fik hjælp af sine forældre George og Olive på henholdsvis 84 og 83 år, der fungerede som sælgere. Afsløringen gav Shaun Greenhalgh knap fem års fængsel og førte også til, at moderen kommer til at ruske tremmer, mens faderen endnu afventer dom.

De tre svindlere, der kommer fra Bolton, har over de sidste knap 20 år afsat omkring 120 falske kunstværker til en værdi af 20 millioner dollar (over 100 millioner kroner) til museer og auktionshuse, vurderer Scotland Yard. Det værk som endte på The Art Institute i Chicago afsatte de tre svindlere til auktionshuset Sotheby’s i 1994, hvorfra det i 1997 blev solgt til det amerikanske museum for omkring en million kroner.

Det var moderen, der afsatte »The Faun« til Sotheby’s. Det skete, da hun fremviste en kvittering, der viste, at hendes forfader, kunstneren Roderick O’Conor, der var ven med Gauguin, købte værket i det parisiske galleri Nunes og Fiquet i 1917. En kvittering, der efterfølgende også har vist sig at være falsk. Det anslås af eksperter, at Gauguin producerede op imod 30 keramiske genstande inden 1888 – genstande som The Art Institute troede »The Faun« tilhørte.

Svindlerne blev afsløret, da de prøvede at sælge, hvad de påstod var et assyrisk relief til The British Museum. Her viste det sig, at inskriptionerne var fulde af elementære stavefejl.