Kunstneren bag Wall Street-skulpturen »Angribende tyr« protesterer mod opstillingen af »Frygtløs pige«

Der var ros, da en skulptur "Frygtløs pige" blev opstillet i finansområdet i Wall Street i New York. Men kunstneren bag den oprindelige skulptur "Angribende tyr" er ikke begejstret.

Foto: EDUARDO MUNOZ ALVAREZ. Frygtløs pige kigger på angribende tyr i New York.AFP PHOTO / EDUARDO MUNOZ ALVAREZ
Læs mere
Fold sammen

Arturo Di Modica er godt vred. Kunstneren skabte i sin tid skulpturen »Angribende tyr« til en placering i New Yorks Wall Street, hvor finansfolket holder til.
Nu er der så opstillet en ny skulptur, »Frygtløs pige«, i umiddelbar nærhed af tyren. Man kan vælge at opfatte den frygtløse pige som en kommentar til den angribende tyr – pigen står frygtløs foran tyren og manifesterer feminint mod.

Imidlertid er Arturo Di Modica forbitret, idet han anser opstillingen af den nye skulptur for at være en krænkelse af sine rettigheder, idet den nye bronzefigur er opstillet uden hans accept. Arturo Di Modica  begrunder over for New York Times, at den nye pigeskulptur ændrer den kreative dynamik i hans oprindelige figur.

Ifølge New York Times vil Arturo Di Modica nu forklare sig nærmere om sin anke og kræve, at New Yorks bystyre frigiver dokumenter, der viser, hvilke tilladelser der blev givet i forbindelse med opstillingen af »Frygtløs pige«. Bystyret har givet den frygtløse pige lov til at nidstirre tyren frem til februar 2018.

Den frygtløse pige er skabt af kunstneren Kristen Visbal og blev placeret foran tyren i marts i forbindelse med kvindernes internationale kampdag. Budskabet var at påpege, at der blot er få kvinder i ledelsen af de større amerikanske virksomheder. Pigen, der stirrer på tyren med sine hænder plantet på hofterne, blev hurtigt en seværdighed, som turister flokkedes om. Der har på den baggrund da også været en lang række henvendelser til byrådet om at lade pigen blive stående.

Arturo Di Modica kalder pigeskulpturen et »reklametrick« skabt af reklamefirmaer. Hans egen tyr blev skabt i 1987 efter et krak på netop Wall Street, men først i 1989 flyttede Arturo Di Modica tyren til den nuværende placering i finansområdet. Det skete med lastbil og kran midt om natten og uden tilladelse.
Skulpturen blev ifølge New York Times efterfølgende fjernet, men flyttet tilbage til Wall Street ved en senere lejlighed. Egentlig skulle skulpturen være fjernet permanent, men efter talrige protester gav byrådet tyren tilladelse til at blive.

Tyreskulpturen skulle symbolisere Wall Streets beslutsomhed efter krakket, hvor det lykkedes finanserne at vende styrket tilbage.
Arturo Di Modica har tidligere været krakilsk. Da tyren i sin tid blev en seværdighed som turister i hobetal lod sig fotografere ved, blev han vred over den »kommerciele udnyttelse« af tyren. Di Modica slæbte også Walmart i retten for at forhindre, at supermarkedskæden solgte litografier af tyren i sine mange butikker. Samtidig forsøgte Arturo Di Modica  ad rettens vej at forhindre andre firmaer i at anvende hans tyr kommercielt.
Arturo Di Modica har siden 2004 forsøgt at sælge tyren for at dække de oprindelige udgifter. Selv om der efterhånden er gået 13 år, er dette så endnu ikke lykkedes.