Kunstnere og direktører sidder på kulturmagten

Berlingske står bag debat om kulturmagt på Folkemødet på Bornholm. Ny undersøge­lse viser, at det er udøvende kunstnere og direktører for kulturinstitutioner, der har magten i dansk kulturliv.

Peter Ålbæk Jensen, alias, Ålen ligger nr. 1 på en liste over de 10, der har mest magt på kulturområdet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Hagemann Bro
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvem har mest magt i dansk kulturliv? Svaret er ifølge Magt­analysen 2013 Zentropa-direktøren Peter Aalbæk Jensen. Og han er blot en af seks repræsentanter fra TV- og filmbranchen, som er havnet på dette års top 10.

På de øvrige pladser på listen finder man direktører for kulturinstitutioner, mens dramatiker og teaterleder Christian Lollike også har fået en plads, efter at han i løbet af det seneste år har fyldt meget i kulturdebatten i forbindelse med opsætningen af stykket »Manifest 2083«, der er baseret på Anders Behring Breiviks manifest.

Kulturpolitikere og medieledere optræder under andre områder og er derfor ikke en del af kulturområdet i undersøgelsen, der er lavet af Berlingske Business Magasin.

Men hvad giver overhovedet magt i forbindelse med kultur? Mandatet til at tage beslutninger? Kunstneriske visioner? Eller evnen til at betale for kunst og kultur? Spørgsmålet er svært at svare på – selv for en kulturminister.

»Alle de, som er nævnt på top 10, har magt, men jeg er ikke i stand til at sige, hvem af dem, der har størst magt. Magt i kulturlivet er noget andet end magt på det politiske niveau. Det er meget nemmere at sige, hvem af politikerne, der har størst magt. De personer, der er på listen, er ikke magtpersoner i gængs forstand. De slås selvfølgelig for hver deres sag, og så er der også tale om magt, men det er af den anden type end den, man normalt taler om, når man diskuterer magt,« siger kulturminister Marianne Jelved (R) og ridser forskellen på kunstnere og direktørers magt op:

»Den type magt, som direktørerne har, er afgørende for, om de store kulturinstitutioner, der betyder meget for samfundet som sådan og mange mennesker, fungerer. Kunstnerne laver kunst, som bevæger folk og flytter dem, og de går ud i verden og henter priser og markerer Danmark. Man kan ikke sige, om Peter Gade, der i 15 år lå i toppen af verdenseliten i badminton, og som er verdensberømt og stærkt beundret i de asiatiske lande, har mere magt end jeg har. Det har han på sin måde. Han har formået at bevæge flere kinesere, end jeg har magtet at gøre. Han er kendt af dem, og det er jeg ikke.«

Iagttager af kulturlivet Tom Ahlberg, der er redaktør for det digitale kulturtidsskrift Søndag Aften, undrer sig over, at filmbranchen er så massivt repræsenteret på kulturområdet i Magtanalysen 2013.

»For mig repræsenterer de store fonde som Ny Carlsbergfondet, Augustinus Fonden og Realdania kulturmagten. De er i stand til at virkeliggøre projekter og tanker og påvirke processer. Mange vigtige ting i kulturlivet sker på tværs af systemer, og her har fondene og en institution som DR en helt særlig evne til at spille på mange baner og præge kulturlivet på forskellige fronter. De har nogle handlemuligheder, som dem, man ser på den røde løber, ikke har,« mener Tom Ahlberg.

LIKE US? Vi serverer dagligt kulturnyt på facebook.com/berlingskekultur