Kunsthåndværk med hemmeligheder

En stribe unge smykkekunstnere løb med næsten samtlige priser, da årets Kunsthåndværkermarked åbnede i går på Frue Plads i København. Trods heftige regnskyl trak markedet, der i år fejrer 25 års jubilæum, tusindvis af besøgende til.

Kunsthåndværkermarkedet var tæt på at drukne i regn og blæst ved åbningen, men det forhindrede ikke tusindvis af gæster i at lægge vejen forbi Vor Frue Plads. Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Helles Eriksen

Vi er ikke født til at sidde med en mus i hånden, og måske derfor oplever kunsthåndværket i disse år et gevaldigt boom. Tendensen afspejler sig på det traditionsrige Kunsthåndværkermarkedet, som byder på et væld af nyskabende design indenfor keramik, glas, tekstil og smykkekunst.

Sidstnævnte kategori dominerede, da markedets pris, Håndfuglen 08, blev uddelt til ialt seks kunsthåndværkere. Fem af priserne indenfor de to kategorier, »bedste produkt« og »bedste unika«, gik således til unge smykkekunstnere.

Blandt vinderne af bedste unika var smykkekunstneren Annette Dam, som havde nyfortolket den klassiske medaljon. Hun havde blandt andet skabt en »skilsmissemedaljon« bestående af to medaljoner i rød emalje med krakeleret bladguld. I de to medaljoner er der plads til billeder af både den »rigtige« familie og af »papfamilien«, som bindes sammen i en knude.

»Sådan fungerer mange moderne familier jo, og ofte ganske udmærket. Mit udgangspunkt er den klassiske medaljon, som man kender tilbage fra 1300-tallet, og den har jeg så kigget på med nye øjne,« forklarede Annette Dam, som er uddannet i Oslo.

Skilsmissemedaljon
Hendes skilsmissemedaljon var del af et større smykketema, som også omfattede en broche med plads til et kondom, samt en »dagen derpå« perlekæde, inspireret af fortrydelsespillen. Dertil et guldarmbånd med perler, inspireret af den gammeldags runde p-pilleæske samt en broche, skabt af vaskemærker fra tøj, hvor symbolerne var skiftet ud med tekster som eksempelvis: »Girl: 40 %, Woman: 40 %, Bitch 20%«.

Førsteprisen indenfor »bedste produkt« gik til ædelmetalformgiver Lisbeth Dauv og hendes forvandlingsbroche, som brugeren selv kan brodere videre på. Et tema, som jurymedlem Elsebeth Gerner Nielsen, der er rektor for Designskolen i Kolding, nikker genkendende til:

»Også indenfor smykker ser man en tendens til brugerinddragelse og til, at vi genopdager de gamle håndværk som broderi og strik. Her er forvandlingsbrochen et typisk eksempel. Almindelige mennesker er selvfølgelig ikke kunstnere, men her er det en kunstner, som har skabt ideen og selve smykket af sølv, og så kan man selv brodere videre og sætte sit personlige præg på smykket,« sagde Elsebeth Gerner Nielsen efter prisoverrækkelsen til Berlingske. Hun tilføjede, at hun netop havde været i USA og »aldrig set så mange mennesker strikke og brodere.«

Hemmeligheder er også en ny tendens indenfor smykker. Således byder smykkekunstneren Mikala Mortensen på smykker forsynet med blindskrift. For en uindviede ligner det blot et fint mønster, men i manchetknappen står der eksempelvis »love«, og i ørestikkerne »kys«. Tilsvarende har hun succes med sine vielsesringe, hvor partnerens navn er præget i blindskrift.

»Jeg laver ikke mine smykker til blinde mennesker, men fordi blindskriften udgør et flot mønster. Samtidig bærer de på en hemmelighed,« forklarede hun.

I anledning af markedets jubilæum vises desuden en stor udstilling hos Danske Kunsthåndværkere, Bredgade 66 med de udstillere, der gennem årene har modtaget markedets priser. Udstillingen varer frem til den 24. august.