Kunsten at slippe godt fra sit første mord

Den kun 25-årige debutant Birgitte Hjort Sørensen skal spille den kvindelige hovedrolle i Det Ny Teaters næste store satsning, musicalen »Chicago«. Hun skal danse, synge og spille sig igennem en historie om »mord, begær, korruption, utroskab og forræderi alt det vi alle sammen sætter pris på.«

Ensemblet øver en af danserutinerne til »Chicago«, der finder sted i 1920ernes jazzinficerede gangstermiljø. Musicalen har premiere 14. september og kører frem til nytår. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere

Den kun 25-årige Birgitte Hjort Sørensen skal spille den kvindelige hovedrolle i Det Ny Teaters næste store satsning, musicalen »Chicago«. Berlingske Tidende var med til prøverne, hvor det nye talent skulle bevise sit værd. Med til prøverne, hvor den unge debutant ikke bare skal lære sig replikker, følelser og sange, men også skal vænne sig til rollen som stjerne i stedet for vandbærer.

Birgitte Hjort Sørensen kommer uden den store erfaring hun blev færdig på teaterskolen i juni og nu skal hun vænne sig til enetimer med instruktør, sanglærer, pianist og manuskriptcoach, vænne sig til snak med dem, der syer kostumerne og derudover også lære at håndtere pressen. Men hun tager udfordringen med stor ro:

»Jeg er bare glad for, at jeg har fået sådan en chance. Det er dejligt, at der er nogen, der stoler på mig og mine evner. Nogen der stoler på mit ... talent,« siger hun.

Det er mandag middag. Vi befinder os i prøvesalen på Det Ny Teater. Så langt oppe under taget, som man kan komme. For at nå derop skal man gennem krinkelkrogede afstikkere og via talrige smalle trapper, der går skiftevis lidt ned og langt op. Med udsigt til byens tårne træner i omegnen af tyve dansere, sangere og skuespillere scener i det stykke, der den 14. september får premiere og til den tid er blevet til en dansk version af den legendariske musical »Chicago«. En opsætning, der er den længst spillende på Broadway i New York, men som har gået verden rundt og også har spillet i Londons West End.

»Jeg har været vild med »Chicago«, siden jeg første gang så den opført i London, da jeg var 19,« siger Birgitte Hjort Sørensen.

»En sindssyg chance«
Hun har dét der, som alt for få har. Det svævende og uhåndterligt uafvendelige, der nogle gange kaldes om ikke star quality, så i hvert fald karisma.

»Det er jo en helt sindssyg chance, jeg har fået her. Jeg er ret nervøs, men jeg er fortrøstningsfuld. Det er jo vildt spændende at starte her som helt ny. I sådan en stor produktion. Men jeg er ikke bange for at spørge dumt, og det er rigtig vigtigt, tror jeg.«

Hendes eventyr begyndte, da hun tog chancen og gik til audition på rollen som husmoderen, der blev til mordersken Roxie Hart, i begyndelsen af året. Efter en række prøver blev Birgitte Hjort Sørensen antaget som understudy på rollen som Roxie Hart den kvindelige hovedrolle, der i den filmversion, der senest er lavet af »Chicago«, spilles af Bridget Jones-skuespillerinden, Renée Zell­wegger. Efter et stykke tid blev det dog sikkert: Birgitte Hjort Sørensen skulle være Roxie Hart.

»Der gik lidt tid, for producenterne ville jo sikkert gerne have en kendt stjerne, der kunne sælge billetter. Men de valgte heldigvis mig,« siger hun. Uden den store stjerne må producenterne »klare sig« med Birgitte Hjort Sørensens talent og gåpåmod. Og den opgave tager hun på sig.

»Vi øver hver dag også lørdag fra 10 til 18, og min sommerferie har jeg brugt på at komme i form, blive bedre til at danse og få stemmetræning,« siger hun.

»Jeg er langt mere skuespiller, end jeg er danser eller sanger. Og det passer også godt til en musical som »Chicago«; for i modsætning til andre musicals så synes jeg også den her har en stor og vigtig historie at fortælle. Det er det, der gør den til min yndlingsmusical.«

Myrder elskeren
Musicalen finder sted i 1920ernes Chicago, hvor jazz­en flød fra trompeterne og kuglerne fra gangsternes maskingeværer gennemhullede beværtningernes røgtunge luft. Unge Roxie Hart er den uskyldige husmoder, der drømmer om berømmelse og respekt. Hun myrder sin elsker, kommer i fængsel men får med hjælp fra sin mand hyret en stjerneadvokat, der er kendt for at gøre sine klienter til stjerner. Han gør også Roxie Hart til stjerne, men livet i fængslet er fyldt med intriger, og snart er hun i konflikt med en anden af advokatens klienter, dobbeltmordersken Velma Kelly.

Roxie Harts person er baseret på 23-årige Beulah Annan, der i 1924 myrdede en mand, »der vil elske med hende,« og siden blev frikendt. Netop Roxie Harts personlighed som den lidt naive, men også ambitiøse pige, der pludselig befinder sig i en ny verden, mener Birgitte Hjort Sørensen godt kan overføres på hende selv.

»Jeg er helt ny i faget og påvirkelig over for en masse indtryk. Det kan jo også være en af de kvaliteter, de har kigget efter, da de valgte mig til rollen.«

Men Birgitte Hjort Sørensen har ikke altid vidst, hun ville være skuespiller. Drømmen kom sådan lidt hen ad vejen. Hun har tidligere været involveret i Gladsaxe Teaters skuespillerrugekasse, Væksthuset, og spillet lidt her og der. Men selv om Birgitte Hjort Sørensen er ung og ny i faget, oplever hun stor respekt fra sine medskuespillere.

»Vi stod alle sammen med kæberne nede og tænkte »hold kæft, hun sparker røv.« For det er virkelig en fornøjelse at arbejde sammen med Birgitte. Man kan ikke mærke, hun er uerfaren. Hun er så professionel, og der er ingen forskel på hende og de andre medvirkende. Jeg har lært en masse af at se på Birgitte. Af at se, hvordan hun griber tingene an,« siger Julie Steincke, der spiller rollen som den anden kvindelige frontfigur, Velma Kelly. En rolle der i filmversionen spilles af Catherine Zeta-Jones.

Julie Steincke er selv næsten lige vendt tilbage til Danmark. Det gjorde hun sidste år, da hun spillede rollen som Ulla i »The Producers«. Hendes comeback skete, efter hun i 13 år har boet og spillet skuespil i London. Hun glæder sig også til rollen som Velma Kelly.

»Jeg elsker at være diva. Det er en perfekt rolle til mig. Det er jo en rolle, jeg har gået og drømt om at spille i i hvert fald ti år,« siger hun.

Hun er en helt anden type end Birgitte Hjort Sørensen. Hun artikulerer voldsomt, råber engelske gloser ud i rummet og er i det hele taget meget mere musicalagtig. Dramatisk. Det er Birgitte Hjort Sørensen ikke. Ikke før hun står på scenen.

Vi følger hende gennem Det Ny Teaters labyrinter og ender i kælderen, hvor hun skal øve monolog og sang med hele fire ældre mænd, der på skift coacher, akkompagnerer og instruerer hende. Langsomt begynder forvandlingen, men på vej ind i rummet giver hun sig for alvor i kast med Roxie. Bliver denne unge kvinde, der vil være kendt og bare vil huskes. Med inciterende vrik, spillevende mimik og frivole fnis danser hun hen over scenen, og Berlingskes udsendte bliver over for den amerikanske instruktør introduceret som en af hendes groupies i det øjeblik, hun trådte ind på scenen, overtog professionalismen, og det var Roxie Hart, der mængede sig med groupies. Ikke Birgitte Hjort Sørensen.