Kunsten at få kunst til at kommunikere

Billedkunstneren Malene Landgreen har skabt et farverigt modspil i det rum, hvor ni Matisse-malerier udstilles på udstillingen »Matisse &«. Dog ikke helt uden præstationsangst og tør hals.

SMK III

Hendes kunst er ikke udført på lærred, der skal hænge i ramme på en væg. Hendes lærred er væggen og rammen er rummet.

Billedkunstneren Malene Landgreens malerier er udført med store penselstrøg og med assistenter og stiger. Når hendes pensel er svunget, er rummet badet i farver, som man kan opleve det hos Galleri Andersen på Islands Brygge. Således også på Statens Museum for Kunst, hvor hun er en af de tre samtidskunstnere, der i udstillingen på Statens Museum for Kunst skal sætte sin egen kunst i dialog med Matisse.

Malene Landgreens opgave har været at udføre en installation, hvor museets ni Matisse-malerier skal indgå. En kunstnerisk udfordring, der ifølge Malene Landgreen selv, har været nærmest angstprovokerende, men også sjov og ærefuld.For én ting er at løse opgaver for Novo Nordisk eller Danmarks Radio - noget andet er at indføje sin egen kunst med malerier, der betragtes som hovedværker i billedkunstens historie. Om hvorfor, hun tog udfordringen op, siger hun blandt andet:

»De erfaringer, Matisse gjorde og revolutionerede med i starten af sidste århundrede, var kæmpeoplevelser i forståelse af farver og lys. Han undgik konventionen om, hvordan en ting skal se ud, og prøvede i stedet at skildre et særsyn,« siger hun.

Malene Landgreen henviser blandt andet til »Madame Matisse« fra 1905, hvor han f.eks. har farvelagt sin kones næseryg grøn, hvilket på daværende tidspunkt blev betragtet som både upassende og urealistisk.»I første runde badede jeg mig i alt af Matisse, senere spiste jeg med stor lyst farvemæssige højdepunkter og fantaserede så med høj energi alle mulige måder at gå til sagen på, og så koncentrerede jeg mig om de ni valgte værker,« fortæller Malene Landgreen, når hun skal beskrive, hvordan hun lod sig inspirere af Matisse. Som en del af processen med installationen arbejdede hun i starten med en model af rummet med dertil hørende miniudgaver af Matisse-malerierne. Da malerierne var placeret, gik hun derefter med farver og former i gang med at finde ud af, hvordan rummet skulle se ud.