Kunst får smæk af smagsdommere

Michael Jeppesen havde sammen med to andre smagsdommere kun ubarmhjertige smæk til overs for kunsten på årets Roskilde Festival, da de i Spoken Word-teltet skulle give en anmeldelse.

Torkil Jacobsen, Fadime Turan, Michael Jeppsen og Esben Danielsen i Spokenword-teltet. Foto: Kristian Sæderup Fold sammen
Læs mere

»De vil revse os, har jeg hørt,« lagde Esben Danielsen, talsmand for Roskilde Festival, ud med at sige, allerede inden de tre smagsdommere, journalist Michael Jeppesen, skuespiller Fadime Turan og danmarksmester i Poetry Slam Thorkil Jacobsen, lørdag eftermiddag fik lov til at give deres uforbeholdne mening om kunsten på festivalen.

Spoken Word-teltet var ramme om begivenheden, hvor alle festivalstolene var fyldt med publikum, der ikke var bange for at gå i debat med de tre.

Og talsmandens bange anelser viste sig hurtigt at blive til virkelighed, for alle tre smagsdommere var enige om, at mens musikprogrammet var både eksperimenterende og nytænkende, var kunsten ikke andet end uambitiøs og simpel.

»I har så mange penge og så mange unge mennesker, hvorfor kan I ikke gøre det bedre?« lød det fra Michael Jeppesen.

Hårde ord
Det var især installationen »Prisoners«, der fik hårde ord med på vejen. Den viser fire afrikanere spærret inde i et bur, og ideen bag er at gøre opmærksom på EUs handelsbarrierer, der fastholder mange afrikanske lande i fattigdom.

»Det er fedt at lave noget på fair trade, men det er sateme en kedelig installation med fire afrikanere i et bur. Jeg har svært ved at tro, at det vil få nogen til at give mere til fair trade. Kunst og politik resulterer ofte i et godt budskab men med ambitioner på nulpunktet. Det er for let,« mente Thorkil Jakobsen.

»Det er vel også meningen at de skal se ulykkelige ud, men hvorfor står de så glade og spiller på tromme. Det er et lille sukkersødt projekt, og virker ikke rigtig,« tilføjede Fadime Turan undrende.

Kunstjury til næste år
Et andet projekt, som blev heftigt diskuteret, var genopførelsen af det forgangne ungdomshus, hvor festivalledelsen blev kritiseret for at tænke for meget i markedsundersøgelser og målgrupper.

»Det handler om selvpromotering og om, hvor fede vi er. Jeg har været der, og der sker ikke noget derinde,« sagde Torkil Jacobsen.

»Det skal være spektakulært, for folk kommer ikke her for kunsten. Det havde været provokerende med et ældrehus,« spøgte Jeppesen.

Esben Danielsen tog det meste af kritikken til sig og var ikke afvisende overfor næste år at få en jury til at vurdere forslag til kunstinstallationer.

»Det har vi på musikken, så der trykker I nok på en ligtorn. Vi synes heller ikke, at vi er gode nok,« indrømmede han.