Kun to Oscar-film består feministisk test

Kvindernes primære rolle i de store Oscar-film er stadig at være tilbehør til mændene, viser en feministisk test af de Oscarnominerede film.

Kvinderne er synlige på den røde løber til Oscar-festen som her Meryl Streep og franske Jean Dujardin, men deres rolle i filmene er stadig kun at være tilbehør til mændene, siger amerikansk feminist. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gary Lee
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad har dette års vidt forskellige Oscarnominerede film til fælles? Ifølge amerikanske feminister, der nu retter en kritik af årets Oscar-selektion, har filmene i Bedste Film-kategorien det til fælles, at kvinder kun spiller en perifer rolle i dem.

Ifølge Anita Sarkeesian, der også kendes som videoblogger under navnet Feminist Frequency, er det nemlig kun to ud af årets ni film, der består den såkaldte Bechdel-test. 

- Selvom det måske umiddelbart ser ud som om, at antallet af gode roller til kvinder i Hollywood er ved at stige, er det ikke tilfældet. Det er mændene, der som direktører, instruktører og manuskriptforfattere træffer beslutningerne, og ikke overraskende fører det til, at langt hovedparten af Hollywoods film handler om mænd og mænds historier, siger Anita Sarkeesian.

Tre minimale krav skal være opfyldt

Bechdel-testen blev første gang formuleret i 1985 af den amerikanske kunstner Alison Bechdel, og er et forsøg på at sætte kvinders betydning i film på formel. For at bestå Bechdel-testen, skal en film opfylde tre minimale krav:

1. Der skal være mindst to navngivne kvinder med i filmen.
2. Kvinderne skal i mindst en scene tale sammen.
3. Samtalen skal handle om andet end mænd.

Ifølge Sarkeesian er det kun to ud af årets ni værker i Bedste FIlm-kategorien, nemlig ”The Descendants” og ”The Help” der består testen, mens syv film såsom den nu fem gange Oscarbelønnede ”The Artist” dumper med et brag.

”The Descendants” består oven i købet kun testen med en fingerbredde, da de kvindelige karakterer overvejende bruger deres taletid på at diskutere den mandlige hovedkarakter.

Kvinder i antikvitetskøb tæt på bestået

Det er blevet diskuteret om Woody Allens ”Midnight in Paris” består testen, da den faktisk indeholder en tyve sekunders scene, hvor en mor diskuterer et antikvitetskøb med sin datter. Men da filmens mandlige karakter blander sig i samtalen, dumper også Woody Allens film, siger Feminist Frequency. 

Anita Sarkeesian understreger, at Bechdel-testen ikke i sig selv afgør om en specifik film er god eller ej, men blot er en humoristisk indikator for, hvorvidt en samling af film inddrager kvinders perspektiv eller ej.

- På den baggrund bliver det er deprimerende klart, at Hollywood stadig ikke er interesseret i at fortælle kvinders historie, siger Anita Sarkeesian.

Den 84. Oscarceremoni blev afviklet søndag nat, med Billy Crystal som vært.

(artiklen fortsætter efter videoen)

Video: Oscar og Bechdel-testen

De beståede film

The Descendants (lige akkurat)

Anmeldelse: Clooney begejstrer i ny film
The Help

Anmeldelse: Alvor i lun sukkerlage

De ikke beståede film:
The Artist
War Horse
Money Ball
Tree of Life
Hugo
Extremely Loud & Incredibly Close
Midnight in Paris

Tema: Læs alt om Oscar 2012 

Din mening: Hvad mener du om testresultatet?