Kulturkanon flopper

Kulturministeriets hjemmeside for den nye kulturkanon bliver i gennemsnit kun brugt af under 100 om dagen. »Det virker helt grotesk for et så højt eksponeret projekt,« siger kommunikationsekspert. Ministeriet overvejer i øjeblikket, hvordan man kan promovere hjemmesiden, bl.a. over for lærere.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Siden Kulturministeriet i august sidste år under stor medieopmærksomhed åbnede en hjemmeside for den nye kulturkanon har kun 26.535 besøgt siden. Det svarer i gennemsnit til 2.600 om måneden eller under 100 om dagen, og det er langt fra et tal, der imponerer kommunikationseksperter.

»Det er ikke ret meget. Hjemmesider for f.eks. nye teaterstykker eller film skal have i hvert fald 200 unikke besøgende dagligt. Og her sammenligner jeg med noget, som slet ikke er blevet brandet eller omtalt i samme omfang, som kulturkanonen blev. Overhovedet ikke. Alt under 10.000 besøgende om måneden, når der virkelig er branding på projektet, ville få os til at synes, at der skulle gøres noget,« siger Christian Have fra Have PR & Kommunikation, som beskæftiger sig med kulturområdet.

Hjemmesiden, der har adressen www.kulturkanon.kum.dk er en central del af formidlingen af den kulturkanon, som kulturminister Brian Mikkelsen (K) præsenterede sidste år i januar. Kanonen er et katalog over de væsentligste og bedste værker indenfor de kunstneriske genrer, f.eks. litteratur, musik og arkitektur. Målet med kanonen, som har været en højt prioriteret politisk satsning for Brian Mikkelsen, er at få danskerne til at interessere sig for og diskutere det bedste i den danske kulturarv.

Heller ikke Claus T. Hansen, adm. direktør i Cubizz Communication, der bl.a. beskæftiger sig med digital kommunikation, er imponeret over trafikken på kulturkanonens hjemmeside.

»Det virker af meget lidt, når man tænker på, hvor meget tid, folk bruger på nettet. Det virker helt grotesk, at et så højt eksponeret projekt har færre end 100 brugere om dagen. Formentlig har man lavet den klassiske fejl i markedsføringen. Man informerer om projektet, men glemmer at fortælle, at der også findes en hjemmeside,« siger Claus T. Hansen.

Kulturministeriet er godt klar over, at den er gal med besøgstallet på hjemmesiden, og derfor er man gået i gang med af styrke dens indhold og design. Bl.a. med det formål, at få flere lærere i folkeskolen og gymnasiet til at bruge siden.

»Vi overvejer i øjeblikket nye veje for at gøre opmærksom på dette, i al beskedenhed, ret flotte tilbud om indsigt i vores kunstneriske rigdom. Bl.a. vil vi foretage nogle enkle justeringer, så det bliver endnu lettere for undervisere at bruge hjemmesiden i undervisningen. Jeg regner med at justeringerne er implementeret til august. Forhåbentlig vil rigtig mange undervisere gøre brug af vores tilbud, og kombinere det med de meget omfattende undervisningsvejledninger inden for kulturkanon, som Undervisningsministeriet har udviklet og gjort tilgængelige på deres hjemmeside,« siger Brian Mikkelsen.

De to kommunikationseksperter peger på en række muligheder for at øge trafikken på hjemmesiden. Bl.a. at målrette sidens indhold bedre til målgrupperne og at markedsføre siden på andre hjemmesider med meget stor trafik.

Den nye kulturkanon blev i første omgang præsenteret i bogform, og det er gået langt bedre end med hjemmesiden, som har det har kostet 2,5 mio. kr. at udvikle. Der er uddelt 135.000 bøger med tilhørende CD til undervisningsinstitutioner over hele landet. JP/Politikens Forlag har desuden trykt 25.000 eksemplarer til salg i boghandelen, og heraf er der kun 100 tilbage, oplyser kulturministeriet.

Det er Kulturministeriet, der selv har opgjort det samlede antal såkaldte unikke brugere dvs. forskellige brugere på hjemmesiden til 25.535 eller i gennemsnit lidt færre end 2.600 om måneden. Til sammenligning havde f.eks. bladet Vi Unges hjemmeside www.viunge.dk 20.400 unikke brugere i maj, mens Statens Museum for Kunst har 20.500 unikke brugere pr. måned i gennemsnit.