Kuldslåede kvindeskæbner

Tommy Lee Jones’ fjerde film som instruktør, »The Homesman«, er en fascinerende og stilfærdig dramatisk fortælling om fire pionerkvinders skæbner ved Nebraskas yderste grænse anno 1854.

Der er koldt på prærien – men også smukt. Rodrigo Prieto, der blandt andet har stået bag linsen på »Babel« og »Argo«, har fanget præriens øde skønhed – og brutalitet. Her Tommy Lee Jones og Hilary Swank ved prærievognen.  Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke let at være kvinde i et landskab, som det kræver sin mand at overleve i.

Det bliver klart, da tre kvinder i et lille nybyggersamfund i Nebraska, den yderste kolonisationsgrænse, inden det vilde vesten for alvor bliver vildt (og vestligt – Nebraska ligger trods alt ret centralt), bliver vanvittige; af sorg, af udmattelse og af deres dominerende ukærlige mænd, der er lige så hårde som den sandede præriejord, de forgæves forsøger at opdyrke.

De tre kvinder skal fragtes østpå til Iowa og civilisationen, men ingen melder sig frivilligt. Derfor bliver det op til byens enlige kvinde, Mary Bee Cuddy, der trods en slat i banken og et fromt og arbejdsomt gemyt ingen familie har – og derfor ingen der vil savne hende under den lange og farlige rejse over prærien, hvor kulde, sult, voldsmænd og indianere bare er nogle af farerne.

Da hun møder en lovløs mand, som de lokale har forsøgt at hænge, befrier hun ham, mod at han skal hjælpe hende til Iowa – men kan hun stole på ham?

Den snoede fortælling

»The Homesman« ligner ved første øjekast en oplagt historie om et umage par, der finder hinanden langt ude i ingenting. Men intet er, som man tror i »The Homesman«, der har det med at trække tæppet væk under tilskueren.

Tommy Lee Jones skal have ros for at holde kursen sikkert igennem en snoet fortælling, der veksler, ofte uvarslet, mellem kulsort alvor og desperation, og en sarkastisk, nærmest løssluppen humor. Han er også en glimrende »homesman«, men det er Hilary Swank, der stjæler opmærksomheden som Mary Bee Cuddy – en kvinde der har lært at kæmpe for overlevelsen, men indimellem lader skrøbeligheden skinne gennem panser og plade.

Hun er rørende og så smuk i al sin menneskelighed, at man ikke fatter, at hun ikke er blevet hapset af en klog mand. Hun får flot med- og modspil af de tre sindsforvirrede kvinder, spillet af Miranda Otto, Grace Gummer og ikke mindst Sonja Richter, der er uhyggelig – og uhyggeligt god – som besatte Gro Svendsen.

»The Homesman« giver et sjældent set, og fint formidlet, indblik i, hvordan det må have været at være kvindelig nybygger ved den yderste grænse. Det er ikke en skæbne, man ønsker for sin værste fjende.

 

Hvem: »The Homesman«.

Hvad: Instruktør: Tommy Lee Jones. Medvirkende: Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Sonja Richter.

Hvor: Premiere over hele landet.