Krøyer kaldte kunsten »mærkelig«. Nu kan det blive dit for to millioner kroner

Vilhelm Hammershøi sidder fortsat på rekorden for det dyreste danske maleri, som blev solgt for svimlende 62,8 millioner kroner i 2023. Hvis du har to millioner, der brænder i lommen, kan du komme med på Hammershøi-bølgen.

»Du maler dystert og udelukkende i grå nuancer«

Sådan sagde samtiden om den unge Vilhelm Hammershøi.

Selv P.S. Krøyer, den unge kunstners underviser, havde svært ved helt at forstå ham.

»Han maler ganske mærkeligt,« skrev Krøyer i et brev til sin ven.

En særlig stil

Det blev kendetegnende for Hammershøi, at hans malerier ikke lignede nogen andres. Hverken i ind- eller udland.

Tidligere på sommeren blev hans maleri »Interiør. Musikværelset, Strandgade 30« solgt af auktionshuset Sotheby’s i New York for 62,8 millioner kroner.

Og nu er det tid igen.

Karakteristisk for Hammershøis malerier er kvindefigurer, som er portrætteret rygvendt, og sparsomt indrettede værelser.

Den 18. september kommer endnu et portræt under hammeren hos Bruun Rasmussen.

Et helt særligt maleri.

Værket, der er vurderet til 1,5-2 millioner, viser malerens egen hustru Ida.

Hun blev ganske ofte brugt som model til hans værker.

Idas eneste egentlige gøremål var at holde hus og at stå model for hans portrætter.

Alligevel skiller billedet sig ud blandt de mange.

Et intimt portræt

Tidligere portrætterede Hammershøi altid kvinder med en vis afstand.

Næsten som om det udelukkende var det figurative, han interesserede sig for.

Vilhelm Hammershøi »Morgen-Toilette«, olie på lærred fra 1914. Vurderet af Bruun Rasmussen til mellem 1,5-2 millioner kroner.

»Morgen-Toilette«, som er et portræt af hustruen Ida fra 1914, er ifølge Julie Arendse Voss, der er leder af ældre kunst hos Bruun Rasmussen, ganske bemærkelsesværdig og intimt.

»Vi er kommet foruroligende tæt på en kvinde, der er ved at udføre sit morgentoilette og altså endnu ikke er fuldt påklædt,« fortæller Julie Arendse Voss.

Hammershøi var gennem hele sin kunstneriske karriere stærkt betaget af kvinder, der var i færd med at ordne håret.

I »Morgen-Toilette« turde han for første gang taget det op som det centrale motiv i stort format.

I modsætning til i de billeder, hvor kvinderne er statiske og afstandtagende, er der i »Morgen-Toilette« tale om en kvinde, der udfører hele to bevægelser på én gang.

Sådan havde Hammershøi aldrig malet før.

Og sidenhen skulle det vise sig, at værket blev et af hans allersidste.

Vilhelm Hammershøi døde i 1916.

»Morgen-toilette« er usigneret, og det er uvist, om det nogensinde blev færdiggjort.

Det kan netop være derfor, at vurderingen ligger noget under det verdenskendte maleri »Interiør. Musikværelset, Strandgade 30«.