Kritik: Filmjournalister belønner "feministisk luskeri"

Den danske Bodilpris belønner "feministisk luskeri", når de giver en særpris til en feminisme forkæmper. Det mener to kritikere, men filmprisens formand er ikke enig. Prisen gives for at skabe en sober debat, der ellers præges af rabiate holdninger, mener han.

Er det »feministisk luskeri«, når Bodilkomiteen belønner Christina Rosendahl (billedet) med en pris? Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske filmkritikere er kommet i strid modvind, efter at de har givet en pris til Christina Rosendahl, der som formand for Danske Filminstruktører har gjort kampen for ligestilling til en af sine mærkesager. Prisen blev overrakt ved Bodil-festen den 3. marts, og det får nu to kronikører til at gå i rette med Bodil-komiteen.

Niels Nørløv Hansen, der er filminstruktør, og biologen Kåre Fog, mener, at komitéen honorerer ”feministisk luskeri”, fordi Rosendahls holdninger ikke bygger på ”et oplyst grundlag og at hendes stemme derfor er alt andet end begavet”.

”Det er blevet en tendens i tiden, at foretagsomme kvinder fører sig frem i diverse besluttende organer, hvor de fremfører en ensidig og ofte uvidenskabelig argumentation for, at det er en god sag at give kvinder flere fordele”, skriver de to kronikører i et indlæg på Filmbladet Ekkos hjemmeside.

Men Jacob Wendt Jensen, der er formand for de danske filmkritikere, er ikke enig.

”En pris er en belønning af en præstation, og vi har ønske at belønne Rosendahl for at gå ind i en debat, der er så vanskelig at tage, fordi den er fuld af rabiate holdninger. Både fra ultra-feminister og fra mænd, der føler sig truet.  At diskutere det og holde en saglig tone kræver sin mand eller sin kvinde,” siger Jacob Wendt Jensen, der understreger, at Rosendahls sær-Bodil skyldes hendes evne til at ”fare med lempe i debatten og til at søge kompromiser”.

Ligestilling har længe været et betændt emne i den danske filmindustri, der i årevis har diskuteret emnet indgående. Alle er tilsyneladende enige om, at mænd laver flere spillefilm end kvinder. I 2016 var andelen af kvindelige spillefilminstruktører, der modtog støtte på 17,4 procent.  Og de få kvinder, der kom gennem nåleøjet, fik 30 procent mindre i støtte end mændene. Men uenighederne går på, hvorfor problemet er opstået og hvad man skal gøre ved det. Christina Rosendahl har sagt at uligheden giver hende ”kuldegysninger” og har ved flere lejligheder talt for konkrete initiativer som f.eks. en mentorordning, mens Niels Nørløv Hansen og Kåre Fog ikke mener, at der er grund til indgreb. Uligheden skyldes snarere, at ”forskellige køn har forskellige præferencer”.

Jacob Wendt Jensen vil ikke diskutere ligestillingsproblematikken. Men han understreger, at han står ved prisen, som er blevet tildelt efter en afstemning blandt medlemmerne af Danske Filmkritikere.
”Når vi uddeler priser ser vi heller ikke på andres holdninger eller på en films billettal. Vi ser på, hvad vi selv vil belønne, og hvis der kommer et debat-indlæg på Ekkos hjemmeside, så må det være sådan,” slutter Jacob Wendt Jensen.

Christina Rosendahl understreger at hun er glad for sin Bodil, selvom hun aldrig har hørt om en pris, ”der er blevet diskuteret så meget”. Derudover har hun ingen kommentarer.
”Det må være Bodil-komitéen, der skal begrunde, hvorfor de har givet mig den pris. Derudover har alle ret til at diskutere filmpolitik og ligestilling, og de har også ret til at sige, hvad de måtte mene om mig. Det har jeg ikke rigtig noget at sige til,” slutter Christina Rosendahl.

Hverken Niels Nørløv Hansen eller Kåre Fog har ønsket at uddybe deres holdninger overfor Berlingske.