Krigen om »1864«: Sådan lyder dommen på de sociale medier

Det første afsnit af Ole Bornedals dramaserie »1864« har affødt talrige diskussioner blandt danskerne på de sociale medier.

Det første afsnit af Ole Bornedals dramaserie »1864« har affødt talrige diskussioner blandt danskerne på de sociale medier. Fold sammen
Læs mere
Foto: per Arnesen / Frit
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis det var en af intentionerne med Ole Bornedals nye dramaserie »1864« at skabe debat, så har serien, efter søndagens transmission af det første afsnit, sejret i overbevisende grad. Sjældent har et stykke dansk TV-dramatik nemlig affødt så mange kommentarer på facebook og twitter.

Som Berlingskes chefredaktør Tom Jensen udtrykker det på sin Facebook-væg: »Efter en sporadisk rundtur på de sociale medier sidder man tilbage i håbet om, at TV-serien om 1864 ikke ender med en borgerkrig i 2014!«

Efter sidste uges debat i Berlingske, hvor fire historikere kritiserede serien for at være historisk forvrængende og unødigt politiserende, var det seernes egen tur til at vurdere det historiske indhold i Bornedals serie. Selvom mange ser den samme politiserende tendens i »1864« som historikerne, er det ikke alle, der ser det som et problem.

Journalisten og kommentatoren Paula Larrain skriver på sin Facebook-side:

»Så var det da heller ikke værre med den 1864 serie…(.)... Den er så klart fiktiv i sin stil, at man ikke kan klandre den for at være historisk upræcis nede i detaljen. Det er lige meget. Vil man vide noget om de virkelige hændelser, må man supplere med historiebøger. Hvor svært kan det være at skille tingene ad?«

Andre finder Bornedals måde at skrive historie mere problematisk. Eva Krause Jørgensen skriver fyndigt om første afsnit på sin Twitter-profil:

»Det her er ikke fortiden, der fortæller os noget, men os der fortæller fortiden, hvad den har at fortælle os!«

Forfatteren Carsten Jensen har skrevet en anmeldelse af de første afsnit af »1864« i filmbladet Ekko, og meget begejstret for serien, som han giver fem stjerner.

Ligesom seriens hårdeste kritikere, heriblandt Pia Kjærsgaard, ser han serien som en kommentar til nutidens udlændingedebat, og lægger ikke fingrene imellem i sin tekst:

»Søndagen vil være ødelagt for Søren Krarup, der i disse dage skoggerler over de syriske flygtninges lidelser. Hans datter, ytringsfrihedsaktivisten og medlem af DR’s bestyrelse Katrine Winkel Holm er allerede nu, mens dette læses, på telefonen med en svovlsø af fyringstrusler til alle ansvarlige programredaktører. Alene det burde skaffe Ole Bornedal et ridderkors,« skriver Carsten Jensen, hvis anmeldelse i sig selv har ført til mange kommentarer.

Informationens anmelder Anita Brask Rasmussen er til gengæld kritisk overfor serien, som hun sammenligner med et læserbrev mod Danmarkas engagement i Afghanistan.

»Noget tyder på, at Ole Bornedal har brugt et millionbudget på det. Efter første afsnit af dramaserien 1864 havde premiere i går, melder frygten sig nemlig for, at det er, hvad DR har fået ud af den største dramasatsning nogensinde: instruktørens polemiske kommentar til de fremmedfjendske, selvtilstrækkelige, selvovervurderende moderne danskere, der bliver ledt i krig af verdensfjerne og magtbegærlige politikere. Pakket ind i dyre kostumer.«

Lektor på Københavns universitet, Lars Konzack, skriver satirisk på sin Facebook-side, at »TV-serien 1864 arbejder ud fra den præmis, at unge mennesker er punkere, der ikke interesserer sig for historie, og derfor skal man gøre noget særligt for at aktivere deres nysgerrighed. Men faktisk er mange unge mennesker i dag interesserede i historisk korrekthed og store slag. Bornedal hænger fast i 1980erne.«

Andre er irriterede over selve debatten om serien, og synes den er et forudsigeligt angreb fra højrefløjen.

»Det værste ved serien er i virkeligheden den nationalromantiske kritik af serien anno 2014,« twitter Niels Ludvigsen, mens Tobias Holst skriver:

»Den eneste måde man kan få en DR-dramaserie til at være endnu mere kedelig, er at gøre den til et politisk slagsmål oveni.«

Endelig er der de kommentatorer, der tager debatten med et humoristisk glimt i øjet, såsom Anders Fjeldsted: »Jeg er godt nok spændt på, om Malle Brok overlever.«

Ifølge DR1 blev første afsnit af »1864« set af 1.690.000 mennesker, hvilket ikke er helt på højde med tidligere historiske dramaer som »Bryggeren« og »Krøniken«, men omtrent på højde med andre populære serier som »Borgen«.