I løbet af året kan prisen på bøger meget vel stige med 10 til 15 procent.
Det vurderer flere personer fra den danske forlagsbranche, som Berlingske har været i kontakt med.
En af dem er Jakob Harden, der er kommerciel chef hos Politikens Forlag. Han ser flere forklaringer på prisstigningerne.
»En del bøger fra det amerikanske marked bliver nu trykt i Europa, hvilket vil sige, at de trykkerier, vi normalt har benyttet, har fået ekstra kunder, og det presser os,« siger han.
Der har desuden været strejke på det finske trykkeri UPM siden 1. januar. Trykkeriet er et af Nordens største, og selvom danske virksomheder ikke bruger UPM, rammer det danske virksomheder, fordi udenlandske virksomheder, der normalt benytter sig af UPM, er nødt til at bruge andre leverandører, som så skal levere tilsvarende mere.
Allerede under coronakrisen steg prisen på papir. Det skyldtes dengang, at efterspørgslen faldt, hvilket fik papirproducenter til at neddrosle produktionen.
Det skabte efterfølgende en flaskehals, da efterspørgslen steg, og nu har mange forlag og mediekoncerner svært ved at få fingre i det eftertragtede materiale.
»Vi har haft prisstigninger på papir og tryk på 20 procent sidste år, og vi kigger mod prisstigninger på 45 procent i år,« siger Jakob Harden.
Hvor længe forventer I, at denne krise vil vare ved?
»Det er usikkert. Det kan være, at papirproduktionen kommer op at køre, og så vil vi ret hurtig se en normalisering. Lige nu er scenariet, at vi vil være i denne situation resten af 2022. Vi har dog en forventning om, at det vil stabilisere sig, når corona er overstået, og når der findes en løsning på krigen i Ukraine.«
Tror I, at I vil have lettere ved at håndtere krisen, fordi I er et større forlag?
»Vi er i hvert fald meget hurtige til at opfange, hvad der foregår, men selvom vi kommer som en stor kunde, har vi ikke mulighed for at presse priserne. Det er sælgers marked. Jeg tror, at der er nogle af de lidt mindre forlag, der vil blive ramt, fordi de ikke er lige så opmærksomme på det eller ikke har samme manøvremuligheder, som vi har.«
Rammer kunderne
Mange små forlag udgiver bøger i små oplag, hvilket udgør en stor risiko. Det påpeger Jesper Wolfhagen, der er chef for Saxo Connect – en del af Saxo.com – som hjælper forlag med blandt andet administration, produktion og logistik. Også han mener, at det kan ramme små forlag hårdt.
»De mindre forlag er mere påvirkelige, idet de ikke har samme buffer, som de store,« siger han.
Hvad vil det betyde for prisen på bøger?
»Indtil videre har forlagene absorberet omkostningerne, men på et eller andet tidspunkt er man nødt til at beslutte, at det rammer kunderne. Det er ikke kun prisen på papir, der er steget, hvilket er problemet. Vi står i en situation, hvor en bog – alt efter forhold – kan være mellem 30 til 80 procent dyrere at producere, end den var for tre år siden.«
Et af de mindre forlag, der kan mærke prisstigningerne, er forlaget Grønningen 1.
Louise Dorthea Ving, der er forlægger hos Grønningen 1, forventer ligesom Jakob Harden, at krisen i hvert fald vil vare året ud.
Hun mener dog, at Grønningen 1 som et lille forlag kan gøre en del for at forhindre, at det rammer alt for hårdt.
»Det kan være svært at få smalle udgivelser til at løbe rundt, men vi kan klare det, hvis vi tænker os om. For eksempel kan vi reducere sidernes tykkelse en smule. Vi vil hellere have dem ud på lidt tyndere papir end ikke have dem ud,« siger hun.
Er det noget, der kan få jer til at satse yderligere på e-bøger og lydbøger?
»Nej, vi vil altid bære den fysiske bog frem. Vi vægter den fysiske bog højt, og der er jo nogle bøger, der ikke fungerer godt til lyd.«