Kreative tænker kommercielle tanker

Om få uger er København vært ved en international konkurrence for kreative iværksættere. Konkurrencen skal bl.a. brande Danmark som en nation, der er i front med hensyn til at tjene penge på kultur og kreativitet.

Mads Lind og Sanne Olesen har sammen skabt firmaet Mystery Makers, som skal repræsentere Danmark, når første udgave af den internationale konkurrence Creative Business Cup bliver holdt i København om tre uger. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen

Det begyndte med planlægningen af en polterabend for et par år siden. Sanne Olesen og Mads Lind ville gerne finde på en original form for underholdning, og de endte med at skabe et skattejagts-inspireret mysterium a la »Da Vinci Mysteriet« på Ny Carlsberg Glyptoteket, hvor den vordende brud spillede hovedrollen.

Arrangementet blev så stor en succes, at makkerparret gjorde eventen til en vare og etablerede firmaet Mystery Makers, og de skal nu repræsentere de danske farver, når København om tre uger er vært ved den internationale konkurrence Creative Business Cup, hvor deltagere fra 23 lande mødes for at dyste om, hvem der har den bedste forretningsidé med ben i de kulturelle og kreative brancher.

Det er første gang, at den internationale konkurrence bliver holdt, men på dansk grund har man de seneste tre år afholdt en tilsvarende national konkurrence, og det er via denne, at Mystery Makers har kvalificeret sig til den internationale konkurrence, som Center for Kultur- og Oplevelseøkonomi har arrangeret i samarbejde med bl.a. Erhvervs- og Vækstministeriet.

»De kreative brancher er i voldsom vækst, og vi er ret sikre på, at de kreative erhverv vil skabe en masse værdi i fremtiden. Derfor vil vi gerne have, at Danmark bliver forbundet med området i en global sammenhæng. En af måderne er at afholde Creative Business Cup. Det er et forsøg på at få udlandet til at se på Danmark som et sted, hvor nye ting sker,« siger Anders Hoffmann, der er vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

Mysteriet kommer med posten

Sanne Olesen og Mads Lind gjorde sig i første omgang ikke mange tanker om potentialet i deres såkaldte Poltermysterium. Efter positiv respons oven på den polterabend, som mysteriet blev udviklet til, besluttede de sig for at sælge eventen via nettet. Kunderne meldte sig straks på banen, og virksomheder begyndte også at opsøge Mystery Makers og efterspørge lignende produkter målrettet firmaer.

»Det fik os til at udvikle Poltermysteriet og lave nye produkter. Vores mysterier er hyldevareprodukter, som bliver sendt til kunderne med posten, og så afvikler kunderne selv eventen,« fortæller Sanne Olesen.

Mystery Makers er vokset uden forretningsplan, virksomheden har bare fulgt efterspørgslen, men nu skal det fulde potentiale udnyttes, og Sanne Olesen og Mads Lind har planer om at udvide butikken ved at udvikle nye produkter og events, som er designet til at blive afviklet i Berlin og London.

Overordnet er potentialet i de kreative erhverv enormt. Ti procent af den danske eksport svarende til 60 mia. kr. om året kommer fra kreative erhverv, hvilket gør Danmark til et af de førende lande på området. Men det kan blive endnu bedre.

»De kreative erhvervs største udfordring er, at de er kreative,« konstaterer Anders Hoffmann tørt og uddyber:

»Ofte angriber de forretningsskabelsen ud fra en kreativ vinkel uden at tænke så meget over den kommercielle del. Men det er vigtigt, at der både er fokus på den kreative og den kommercielle del, hvis man skal skabe omsætning og nå kunderne. En anden klassisk udfordring er skalering, og det er noget af det smarte ved Mystery Makers. De har løsrevet de kreative produkter fra dem selv og behøver ikke selv at være til stede. Produkterne skal bare sættes i produktion og sælges. Det er en udfordring for mange mennesker i de kreative brancher. De kan ikke skalere deres produkter, fordi deres egen tilstedeværelse er påkrævet.«