Konspirationsteorier og skandinavisk TV breder sig

Russerne er stået på Skam-bølgen, iranerne skal se »Bedrag« og mennesker med sans for dramatik får det maksimale ud af musikikoners død. Kulturnyhederne er klar.

Rummand eller menneske - der er gang i konspirationsteorierne efter David Bowies død i januar. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

God mandag eftermiddag. Efter kaskader af tekniske udfordringer er kulturnyhederne nu klar. Og skyldes udfordringer mon bare it-problemer, eller er der noget større på spil? En sammensværgelse, noget metafysisk eller måske besøgende fra en anden galakse?

Det fristes man til at overveje efter en oversvævning af nogle af de konspirationsteorier, der florerer for tiden, og som blandt andet er sat i gang af tabet af tre af musikkens helt store mænd: David Bowie, Leonard Cohen og Prince.

For var Prince beriget med en særlig indsigt, der betød, at han vidste, at han skulle dø i en elevator? Skjulte Leonard Cohen en hemmelig fortid som CIA-agent? Og var Bowie budbringer af en apokalyptisk besked til menneskeheden på Illuminatis initiativ? BT har samlet nogle af de mange konspirationsteorier om musikkens mestre under overskriften: Døde Bowie for at redde verden?

Ikke mindst teorierne om David Bowie bliver dyrket på nettet for tiden, og du kan se syv af dem her.

Teorierne er mildest talt af meget varierende karakter. De spænder fra, at Bowie var et rumvæsen, til, at han forudsagde Kanye Wests fødsel og karriere, da han i 1972 udgav albummet »The Rise And Fall of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars«. Og hvorfor skulle det så være tilfældet? Jo, på albummets cover står Bowie nemlig ved siden af et skilt med skriften »K. WEST«. Og som om det ikke er nok, hedder det første nummer »Five Years«  -  gæt selv, hvem der blev født fem år senere!

Jagten på skjulte symboler på Bowies sidste album, »Black Star«, er et kapitel for sig - og noget mere lødig. Det er designeren bag coveret, som gør opmærksom på, at der gemmer sig ting på det, som man ikke ser ved første øjekast, og det kan du læse mere om her samt se et eksempel lige her:

Og nu til noget helt andet. I den realpolitiske og meget virkelige verden blev tilstrækkelig mange folkevalgte i slutningen af sidste uge enige om, hvordan statens finanser skal bruges i det kommende år. På kulturområdet bliver blandt andet Danmarks Underholdningsorkester tilgodeset med seks millioner kroner, og finansloven for 2017 indeholder også en kulturpakke til styrkelse af dansk kulturarv med bevillinger på i alt 85,6 mio. kroner.

Men når nogle får, må andre ofte undvære, og i 2017 bliver det blandt andet Arbejdermuseet i København og Kvindemuseet i Aarhus, som står til at miste deres midlertidige tilskud.

Det er der flere, der ikke er helt tilfredse med. Heriblandt Alternativets leder, Uffe Elbæk, der kalder situationen i forhold til Kvindemuseet for en »kulturpolitisk skandale«.

På TV-fronten er der også nyt. Efter en kort pause vendte den norske TV-serie »Skam« fredag tilbage - og det er der efterhånden rigtig mange mennesker, der kan glæde sig over. Seriehittet breder sig nemlig. Det fortæller redaktionschef Håkon Moslet for NRK’s P3 til Politiken.

Her midt i tredje sæson er det ikke bare os skandinaver, der er flittige til at følge med. Serien har seere og brugere i hele Europa samt USA, Mexico og Sydkorea - og senest er også Rusland kommet med på vognen. Det er ikke helt uinteressant i betragtning af, at »Skam« for tiden retter fokus mod homoseksualitet og en teenagers svære vej ud af skabet, hvilket giver serien en ekstra dimension i det homofobiramte Rusland.

»Det kan vi se på Google Analytics, hvor vi i de sidste to uger har set en øgning af brugere og seere på 500 pct,« forklarer Håkon Moslet til Politiken om den russiske interesse.

Og nu, mens vi er ved skandinavisk TV-kultur, så når dansk TV-drama som bekendt også langt ud i verden, og DR kan nu føje Iran til listen over lande, hvor livet i en lille velfærdsstat i det kolde nord udspiller sig på TV-skærmene. En landsdækkende iransk TV-kanal har nemlig købt »Bedrag«.

»Vi har solgt dokumentarprogrammer til Iran før, men de har aldrig tidligere vist DR-drama, og det glæder mig naturligvis, at de nu også er interesserede,« udtaler salgs- og marketingchef Helene Aurø fra DR Salg i en pressemeddelelse, hvor DR også henleder opmærksomheden på, at  »påfaldende nok går det rigtig godt for DR Salg med at få dramaserier afsat til lande, der starter med I, for øjeblikket.«

En israelsk TV-station har for eksempel lige købt samtlige 30 afsnit af »Borgen«, og i  Indien planlægger man at lave en genindspilning af »Forbrydelsen« og har derfor købt en option til at lave serien med lokale skuespillere og et lokalt tilsnit.

Og nu til en helt anden boldgade, og så alligevel ikke. Da Green Day stod på scenen ved American Music Awards i weekenden, gav gruppen lige nummeret »Bang Bang« et ekstraordinært tilsnit som en kommentar til resultatet af det amerikanske præsidentvalg.

»No Trump! No KKK! No Fascist USA!« lød det pludselig, og du kan se det her:

En lille - men vigtig - servicemeddelse til kulturnyhedernes læsere:

Hvis du tilfældigvis ligger inde med en Tintin-tegning af Herge, så pas godt på den. En originaltegning fra “Månen-Tur-Retur” blev lørdag solgt for godt 11 millioner danske kroner på en auktion. Det oplyser det franske nyhedsbureau AFP  ifølge Ritzau og Jyllands-Posten.

Og endelig en rigtig trist og alvorlig nyhed. Forfatter Jan Sonnergaard er død.

Mange skriver smukt om ham - blandt Benn Q. Holm, der på Facebook siger farvel med følgende ord:

»Min eminente kollega og gode ven Jan Sonnergaard er alt for tidligt gået bort. Suk og chok! Vores sidste møde fandt tilfældigt sted en lun sensommerdag foran øko-bageren i det fredelige Rosenvænget-kvarter, så langt fra KUA og fattigfirserne som tænkes kan. Vi bænkede os på to vakkelvorne caféstole og snakkede om litteratur, gamle dage og fremtiden. Og om kolleger, forlagsliv og private ting. Pludselig var der gået en time under den varme sol. Så måtte vi begge haste videre. De andre møder op gennem årene var på mørkere steder, men de vil altid lyse i erindringen.«