"Kongekabale" årets film

(Opdat. 20:04)Den politiske thriller "Kongekabale" blev den store vinder ved Bodil-festen.

Kongekabales dæmoniske spindoktor Søren Pilmark med fru Susanne til Bodil-uddeling. Foto: Keld Navntoft Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En debutant, en Hollywood-stjerne og en mand, som kalder på respekt.

Jo, uddelingen af årets Bodil-priser, hvor de københavnske anmeldere fra Filmmedarbejderforeningen hylder de bedste danske præstationer på det store lærred i det forgangne år, havde vanen tro det hele, da de søndag fandt sted i Imperial-biografen i København.

En veloplagt Michael Carøe styrede løjerne, som dog startede tidligere end normalt. For salen skulle ryddes og give plads for nattens amerikanske Oscar-fest, der tilfældigvis faldt sammen med Bodil-prisfesten.

»Det er filmanmelderne, som uddeler Bodil-prisen, også selvom de kalder sig filmmedarbejdere. Det svarer lidt til, at rockerne kalder sig for motorcykelentusiaster,« lød det spydigt fra Carøe, og så blev der ellers langet statuetter over disken.

Årets bedste danske film gik til debutanten Nikolaj Arcel, som med den politiske thriller »Kongekabale« også har vundet publikums gunst. »Kongekabale«, der er baseret på Niels Krause-Kjærs nøgleroman af samme navn, blev den mest sete danske film sidste år, og Bodil-komiteen anerkendte da også, at Arcel har lavet en film, som både væltede publikum og anmelderne bagover.

Med Bodil-statuen i hånden kvitterede den beskedne og benovede debutant fra scenen med ordene: »Tusind tak, det er fuldstændig surrealistisk, jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at det ville ende sådan her«.

Tidligere på aftenen havde Søren Pilmark sikret »Kongekabale« en Bodil for bedste mandlige birolle. Mens Trine Dyrholm fik én for bedste kvindlige ditto for sin rolle i Annette K. Olesens »Forbrydelser«.

Mads Mikkelsen fik en ordentlig spand Bodil-respekt for sin kraftpræstation i Nikolaj Winding Refns »Pusher II«, hvor Mikkelsen spiller den små-kriminelle Tonny, som forsøger at holde sig oven vande.

En Bodil, Mads Mikkelsen ifølge filmanmelderne »så inderligt har fortjent«. Mikkelsen takkede Refn for sin »radikale og konsekvente« instruktion.

»Det passer godt til mig og jeg har nydt det,« sagde han fra scenen i Imperial.

Men disse priser cementerede samtidig, at årets Bodil-fest lignede en gentagelse af filmbranchens egen Robert pris-fest, som blev afholdt tidligere på året. Også her blev »Kongekabale« bedste film, Mads Mikkelsen bedste mandlige hovedrolle, Søren Pilmark bedste mandlige birolle og Trine Dyrholm bedste kvindlige birolle.

Kun på ét punkt gik Bodil en anden vej end Robert og det var, da det gjaldt årets kvindlige hovedrolle. Hvor filmbranchen pegede på et af de store hjemlige navne, nemlig Sofie Gråbøl og hendes præstation i »Lad de små børn...«, havde Filmmedarbejderforeningen taget de internationale briller på og hylede en hjemvendt »datter«.

Således valgte de at give Bodilen til Connie Nielsen for hendes rolle i Susanne Biers drama »Brødre«. Connie Nielsen kunne dog ikke selv være til stede, så Zentropa-direktør Peter Aalbæk-Jensen måtte gå på scenen og modtage Bodilen.

Filmmedarbejderforeningen nåede også at uddele Bodil-statuetter til »Lost in Translation« som Årets bedste amerikanske film, franske »Se på mig« som Årets bedste ikke-amerikanske film og Anders Østergaards »Tintin et moi« som Årets bedste danske dokumentarfilm med biografpremiere. Morten Søborg fik Filmfotografprisen.

Endelig blev det til en Æres-Bodil til filmklipperen Janus Billeskov Jansen, inden den danske filmbranche måtte træde ud i søndagsnatten og overlade Imperial til stjernestøv fra Hollywood.