Kommercielle TV-kanaler drømmer ikke om »X Factor«

TV3-kanalerne er ikke interesserede i DRs populære underholdningsprogrammer, mens Discovery Networks Denmark meget gerne vil lave bred familieunderholdning, men finder formaterne slidte.

»X Factor« og de tre dommere, Remee, Lina Rafn og Thomas Blachman, favner bredt i målgruppen for familieunderholdning. Alligevel mener de kommercielle TV-udbydere herhjemme ikke, at de har interesse i at overtage hverken »X Factor« eller et program som »Den store bagedyst«. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er det public service-kanalernes opgave at sende populære underholdningsprogrammer med bred appeal og masser af seere? Flere markante politikere siger nej eller mener, at spørgsmålet i hvert fald skal overvejes.

»Der er ingen, der drømmer om, at der ikke skal være »X Factor« i Danmark. Det handler om hvilken kanal, det skal være på,« sagde kulturminister Bertel Haarder (V) tirsdag i Berlingske, mens Liberal Alliances medieordfører, Mette Bock, og kollegaen Morten Marinus fra Dansk Folkeparti i bund og grund mener, at programmer som »X Factor« og »Den store bagedyst« hører til på de kommercielle TV-kanaler.

Hos MTG TV, der bl.a. står for TV3, TV3+ og TV3 Puls, er vicedirektør Kenneth Kristensen dog hverken interesseret i »X Factor« eller »Den store bagedyst«.

»Vi ville nok fravælge et program som »X Factor«, og det handler om økonomi. Vi har simpelthen ikke råd til at løfte sådan et TV-projekt,« siger Kenneth Kristensen, som understreger, at TV3-kanalerne bestemt er interesserede i at lave underholdningsprogrammer med bred appeal og tidligere har udforsket musikkonkurrencegenren med programmet »Idols«, hvor Thomas Blachman var dommer.

»Men vi må sande, at produktionsomkostningerne er afgørende for os, og derfor satser vi i stedet på programmer som »Robinson Ekspeditionen«, »Luksusfælden«, »Mit Plastikmareridt« og »Familien fra Bryggen«, som også når bredt ud og især henvender sig til vores kommercielle målgruppe, der primært er de 21- til 50-årige,« siger Kenneth Kristensen, som heller ikke kan se »Den store bagedyst« på en af MTG TVs kanaler.

»Det er imponerende, hvad det program har udviklet sig til, men jeg tror ikke, at »Den store bagedyst« ville have den samme magi hos os,« siger Kenneth Kristensen.

Efterlyser flere eksperimenter fra DR

Maiken Wexø, programchef i Discovery Networks Denmark, der bl.a. står bag Kanal 4, Kanal 5 og 6’eren, vil gerne have fingre i programformater, der sigter mod brede seergrupper.

»Vi er ikke »nichede« på den måde, og vi ville bestemt overveje et program som »X Factor« eller »Den store bagedyst«. Det er ikke sådan, at de kommercielle kanaler ikke er interesserede i de store underholdningsprogrammer, der kan samle mange mennesker på tværs,« siger Maiken Wexø, der dog ikke på stedet er klar til at overtage DR-succeserne.

»Jeg synes, at de er ved at være lidt slidte efterhånden. »X Factor« har jo kørt i mange år,« siger Discoverys programchef, som afviser at programmet vil være for dyrt og stort at lave.

»Hvis vi troede på, at vi kunne få de seertal, som DR har på det, så ville det i hvert fald være en god forretning. Vi laver mange programmer, der ikke er billige. Vores målgruppe går fra 15- til 50-årige. Det er jo en ret bred målgruppe, og programmerne har da rigtigt mange seere i den målgruppe,« siger Maiken Wexø.

Set fra hendes hjørne af TV-verdenen ville hun gerne have, at DR brugte flere midler på selvudviklede programmer.

»Da DR modsat os er sikret sin indtægt, synes jeg, at de har en forpligtelse til at eksperimentere mere og sikre en udvikling af talenter og danskudviklede programmer i højere grad for at sikre dansk kultur, fremfor at gå efter udenlandske programmer og formater,« siger Maiken Wexø.