Kommentar: Den grønne øko-landsby er en kæmpe kliche. Københavns byudvikling trænger til fantasi!

Udviklingen af nye byområder i København sidder fast et sted mellem fantasiløshed og overidealistiske ambitioner. Med over 20 års byggeri bag os burde det være muligt at finde en ny vej, når DSBs gamle værkstedsområder skal blive til Jernbanebyen.

I 1909 blev selv ydmyge lader til opbevaring af træ bygget i den fineste kvalitet. DSBs chefarkitekt, Heinrich Wenck, tog sig af både Hovedbanegården og de barakker, der nu bliver til øko-byen BaneGaarden. Thomas Lekfeldt

I weekenden slår BaneGaarden dørene op for første gang. Med marked, økologisk mad, kultur – og vin ad libitum (hvis man betaler sin langbordsmiddag altså). Det hele foregår i nogle pragtfulde trælader på kanten af DSBs gamle rangerterræn.

Et initiativ startet af nogle af byens så uundværlige ildsjæle, og som altid med »ildsjæle«-projekter handler det om mad – og bæredygtighed.