Komedie i den rette ånd

Et chok gik over det ganske land, da Erik døde i »Krøniken«. Nu kan man opleve skuespilleren bag figuren i filmen »Den rette ånd«. Han hedder KEN VEDSEGAARD og har trods for sine 33 år allerede en 21 år lang karriere som skuespiller bag sig.

Komedie i den rette ånd - 1
Om figuren Poul siger Ken Vedsegaard: »Jeg kan godt lide, at han er en tryllekunstner, det er en lidt spøjs ting at gå efter. Han er 34 år og ikke er kommet så langt, men har holdt fast i en drengedrøm, og det synes jeg er meget fint.« Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere

Det begyndte med »Guldregn«. Siden var han med i film som »Det forsømte forår« og »Fede tider«. Og fra i dag kan man så opleve Ken Vedsegaard i biografer over hele landet, når filmen »Den rette ånd« får premiere. Filmen er skrevet og instrueret af den Oskar-vindende Martin Strange Hansen og handler om den mindre succesrige tryllekunstner Poul, spillet af Ken Vedsegaard. Med hjælp fra forsikringsmanden Arne udgiver han sig for at være clairvoyant, der kan jage spøgelser ud af skræmte menneskers hjem.

Filmen er en komedie, men ikke sådan en af slagsen, der gør nar ad sine karakterer. Og netop det element var en af grundene til, at Ken Vedsegaard blev interesseret i at spille med.

»Vi har lavet filmen med paraderne nede og med en stor solidaritet med figurerne. Vi har forsøgt at gøre figurerne ægte og går ikke ind og siger »se, hvor latterlige de her mennesker er«,« siger Ken Vedsegaard, der også sagde ja til rollen, fordi han godt kunne tænke sig at spille komedie.

Han har stor sympati for sin figur, Poul, der ikke har den store illusionistkarriere kørende, men langt hen ad vejen stædigt holder fast ved sin metier som tryllekunstner.

»Poul oplever, at han er god til det. Folk bliver umiddelbart glade, og han bilder sig selv ind, at han hjælper dem. Men han må sande, at det er et bedrag, han har kørende både over for disse mennesker, men også over for ham selv. Den udvikling kan jeg rigtig godt lide.«

For at forberede sig til rollen som illusionist, allierede Ken Vedsegaard sig med en af Danmarks bedste tryllekunstnere, Michael Deutsch. Af ham lærte han, hvordan det ser ud, når en tryllekunstner laver korttricks. Men han lærte ikke noget om, hvordan man reelt laver trikcs, for det er som bekendt en meget velbevaret hemmelighed.

»Jeg oplever tryllekunstnerne som meget forelskede i deres fag. Men det bliver man også nødt til at være, ellers gider man det simpelthen ikke. Det er hårdt arbejde at blive god til at trylle - det tager flere år. Bare at få de praktiske fingerfærdigheder er et håndværk i sig selv, og for at gide det, skal man jo elske det. Den forelskelse ser jeg som en vital side af figuren Poul,« fortæller Ken Vedsegaard.

Med vilje talte han ikke med nogen om clairvoyance, netop fordi Poul ikke er clairvoyant, men udgiver sig for at være det.

Men selv om Ken Vedsegaard ikke i forbindelse med »Den rette ånd« har researchet i clairvoyante cirkler, er han generelt meget nysgerrig på livet og har læst mange bøger om det »alternative«.ALLEREDE SOM BARN var Ken Vedsegaard meget videbegærlig og slugte den ene bog efter den anden. Han var fascineret af historiefortællingen og besøgte både biografen og teatret ofte, og spillede også selv en del teater på sin folkeskole i Skovlunde. Da det gik op for ham, at det var noget, man kunne beskæftige sig med som et erhverv, besluttede han sig for, at det var det, han skulle være.

Ken Vedsegaard blev i 80erne for første gang landskendt i rollen som Lasse i TV-serien »Guldregn«, men lang tid før vidste han altså, at det var skuespillet, der skulle være hans fremtid.

»Prøvefilmingen til »Guldregn« var noget jeg gerne ville, og jeg sørgede selv for at komme til den. Mine forældre synes, det var fint, men det var ikke dem, der mente jeg skulle være skuespiller,« fortæller Ken Vedsegaard, der var 12 år, da han gik i gang med optagelserne til »Guldregn«.

Da han var 15 år flyttede han sammen med sin familie til Vesterbro, hvor han begyndte i Vesterbros Ungdomsgård. Her var han med i diverse musik- og teaterprojekter. Som voksen har han sammen med ungdomsgården været med til at lave en film, og han kan godt lide at arbejde med børn og unge. Fremtiden må efter hans mening gerne byde endnu mere undervisning.

Efter succesen med »Guldregn« var der nogle gange meget langt i mellem de store roller. Han vil dog ikke sige, at det er hårdere at være skuespiller end så meget andet.

»Man kan spørge, er det svært at være skuespiller? Ja, på alle mulige måder. Det er et fag med en høj arbejdsløshed, og det er et fag, som det er svært at blive rigtig god til. Det kan være pissefrustrende, hvis der f.eks ikke er nogen, der gider at bruge én, men det er jo ikke værre end alle mulige andre jobs. Det er noget, man gør eller ikke gør. Hvis man gør det, så gør man det, fordi man kan lide det, og så er der ikke rigtig nogen idé i at sidde og pive over det,« siger han meget resolut.

Med rollen som Erik i »Krøniken« har det ikke skortet på arbejdstilbud til ham, og han er da også dybt taknemmelig for alt, hvad denne rolle har givet ham.

»Det har været super fedt at spille Erik, og har på alle mulige måder været en kæmpe ting for mig. Det har været en stor opgave, som jeg har lært vildt meget af.«

Han har stort set kun oplevet positive tilkendegivelser omkring serien og figuren. Flere gange er han blevet stoppet på gaden af begejstrede seere, der gerne vil udtrykke deres glæde over Erik eller vemod over hans død. Disse reaktioner på »Krøniken« synes han er rare at få, men han stiller sig derimod undrende over for noget af pressens omtale af serien.

»Der var ufattelig meget »hype« omkring »Krøniken«. Vi var på forsiden af hvert eneste ugeblad i Danmark i tre måneder. Det er en TV-serie om nogle fiktive figurer, så come on...!! At der blev sat fokus på serien er jo fordi der var så mange mennesker, der så den, og det vælger jeg at tage som noget positivt. Men at lave en »hype« om, hvem vi så er, eller at nogle af os er stjerner, det synes jeg er noget pis. Og det kan virkelig undre mig, hvordan medierne nogle gange fremstiller virkeligheden,« siger Ken Vedsegaard.