Kollegerne træder til: Café Liva klarer et år mere – mindst

Selvom Statens Kunstfond har trukket støtten til kabaretscenen Café Liva, kæmper enmands-hæren Jacob Morild videre. Han har fået fondsstøtte, og gode kolleger stiller op med ti populære forestillinger.

Teaterdirektør Jacob Morild på Cafe Livas scene i bunden af det gode skib Liva 2 i Nyhavn.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen

Det lignede en dødsdom – måske ikke med øjeblikkelig eksekvering, men snarere, med teaterdirektør Jacob Morilds ord, »en langsom kvælningsdød« – da Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst sidste efterår meddelte, at man havde droppet bevillingen til landets eneste faste kabaretscene, Café Liva i Nyhavn i København.

Men nu lysner det. En samlet donation fra fire store fonde – A.P. Møller Fonden, Jorck’s Fond, Wilhelm Hansen Fonden og Beckett-Fonden – på i alt 650.000 kroner har gjort det muligt sætte fem helt nye kabareter på plakaten i denne sæson.

Og fra på lørdag 24. oktober slår Café Liva dørene op for ti støtteforestillinger, der giver mulighed for et gensyn med nogle af teatrets største successer de seneste år – og som en ekstra godte i posen en eksklusiv solokoncert med Sebastian søndag 4. december.

»Da han hørte, at vi var i knibe, ringede han selv og spurgte, om han ikke også måtte komme og give en hånd med,« siger en glad Jacob Morild.

Derudover kan man blandt andet opleve Bodil Jørgensens Lulu Ziegler-kabaret »Den Sidste Turist«, Jesper Lohmans Kjeld Petersen-kabaret »Ned Med Alting Op Med Humøret«, og Jacob Morilds egen Reumert-nominerede »Hvor kom den fra«.

Alle kunstnere optræder gratis, og Jacob Morild regner med et overskud på 100.000-150.000 kroner, der ubeskåret går i Café Livas kasse.

Café Liva har eksisteret siden 1983. Gennem årene har tilskuddet fra Statens Kunstfond svinget mellem 700.000 og 925.000 kroner. Men i 2014 valgte Projektstøtteudvalget at beskære tilskuddet med 60 procent til 400.000 kroner. Og året efter faldt det helt væk. Café Liva har dog stadig mulighed for at få projektstøtte til konkrete forestillinger og har også fået støtte til en enkelt i indeværende sæson.

»Men det kan vi ikke drive et teater for,« siger Jacob Morild.

Det er ellers gået rigtig godt, siden han overtog det traditionsrige bådteater i 1999.

Teatret fik i 2011 med støtte fra flere fonde en helt nybygget båd, og tilskuertallet nåede i sidste sæson op på i alt 25.000 inklusive turneer.

»Men successen har hele tiden været betinget af et offentligt tilskud, selv om det har været beskedent sammenlignet med andre teatre i samme størrelse,« siger Jacob Morild.

Så selv om han glæder sig over støtten fra fonde, kolleger og publikum – næsten halvdelen af billetterne til støtteforestillingerne er allerede solgt – har han svært ved at forlige sig med Projektstøtteudvalgets beslutning.

»Det værste er, at der ikke på noget tidspunkt har været en kunstnerisk begrundelse,« siger han.

Café Liva sætter hvert år mellem tre og seks nyskrevne forestillinger på plakaten. Heraf er Jacob Morild selv primus motor i to, mens de øvrige er »folk, der kommer med en god idé, som vi lægger scene og øvrige faciliteter til,« forklarer han.

»På en måde er vi jo den åbne scene, Scenekunstudvalget har skreget på i årevis, bare med det forbehold, at vi kun er åbne for kabareter, og at jeg bestemmer, hvad der kommer på scenen. Men vi er helt åbenlyst et springbræt for mange kunstnere. Næste år har vi planlagt fem nye kabareter med flere næsten nyuddannede fra teaterskolerne – hvis vi altså stadig er her til den tid.«

Det sidste siger han – vistnok – lidt på skrømt, for Jacob Morild har aldrig været typen, der giver op.

»De penge, vi har fået nu, har givet os luft frem til næste sommer. Men allerede nu skal jeg finde ud af, hvad der så skal ske. Jeg har ikke kastet håndklædet i ringen endnu. Og det gør jeg nok heller ikke.«