Københavns nye IKEA skal være et forbillede i hele verden

Danmark bliver med et nyt IKEA-varehus ved Fisketorvet foregangsland for IKEA i alverdens storbyer, og den danske direktør har fået frie tøjler til projektet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kun administrerende direktør Dennis Balslevs fantasi kommer til at sætte grænser for, hvad der lader sig gøre i udviklingen af det nye IKEA-varehus ved Fisketorvet i København. IKEA Danmarks direktør har nemlig fået fuld opbakning fra topledelsen i IKEA Group, hvor Peter Agnefjäll ser projektet som et forbillede for udviklingen af flere IKEA-varehuse i storbyer andre steder i verden.

»Da vi gik ind i det her, var vi lidt nervøse for, hvad baglandet ville sige. Men vi har kun fået support indtil nu,« siger Dennis Balslev, som har fået besked på ikke at gå på kompromis med noget i det nye varehus.

»Peter (Agnefjäll, red.) sagde til mig, at mange vil have meninger om det her, men at det er mig og mit team, der 100 procent skal styre det. Det føles rart,« siger Dennis Balslev.

Den danske direktør tilbragte sidste uge på IKEAs hovedkontor i Sverige, hvor han blandt andet mødtes med andre ledere i den globale IKEA-ledelse for at give dem et indblik i projektet i København.

»Vi har vist alle vores andre kolleger i IKEA-verdenen, hvad det vil sige at flytte et varehus ind i byen. Det er der meget stor interesse for, og Danmark er pilotland på, om det kan lade sig gøre at komme ind downtown,« fortæller Dennis Balslev og tilføjer, at der var stor interesse fra IKEAs direktører i både London og New York.

»De andre bruger det som model til at se på deres egne markeder, om de kan gøre noget lignende i storbyerne der,« siger han.

Dennis Balslev er da heller ikke helt ukendt med IKEAs koncept. Han har været under de svenske vinger siden 1979, hvor han blev uddannet i varehuset i Taastrup. Siden da har han blandt andet været butiksleder i Aalborg og Taastrup, inden han i 1999 flyttede til Holland, hvor han også fik titlen som butikschef, denne gang i Amsterdam.

Læs også: Nyt Ikea-område byder på hotel, ungdomsboliger og grønne byrum

Siden 2013 har Dennis Balslev siddet på posten som administrerende direktør i IKEA Danmark. Den danske direktør har med andre ord fået IKEAs DNA sprøjtet godt ind under huden, og med projektet i København får han lov til at prøve sig selv af.

Tættere på forbrugerne

I dag ligger alle IKEAs varehuse verden over i udkanten af byerne, men den svenske møbelkæde er i takt med, at befolkninger verden over flytter fra landet til storbyen, interesseret i at rykke med den vej. IKEA vil med andre ord forfølge forbrugerne ind til storbyerne, og det kræver kreativitet at udvikle et IKEA-hus til bymennesket.

»Hele huset bliver anderledes,« siger Dennis Balslev og fortæller, at varehuset blandt andet kommer til at have kasser og udgang på to etager og restauranter på alle etager.

Derudover bliver der kaffebar ud mod Dybbølsbro og mulighed for at cykle hen over vare­husets tag og videre ind mod Tivoli-hotellerne. Det nye varehus skal nemlig tiltrække de kunder, som ikke har bil og finder det besværligt at komme frem og tilbage til IKEAs varehuse uden for byerne.

IKEAs bymodel bliver med fuldt sortiment, men man bliver ikke tvunget igennem hele varehuset, hvis man blot kommer for at købe servietter, stearinlys eller glas. Desuden vil der være en stor afdeling med grønne planter, som kan være dyre at anskaffe sig billigt midt i byen.

Det 37.000 kvadratmeter store varehus er planlagt til at åbne i 2018. Lokal­planen forventes godkendt i begyndelsen af 2017, og Dennis Balslev og hans folk er ifølge direktøren »kommet ret langt«, selv om lokalplanen altså endnu ikke er helt på plads.

Dennis Balslev er opsat på at ride videre på den positive bølge, som IKEA Danmark igennem de seneste år har opbygget. Omsætningen voksede i det seneste regnskabsår med 6,4 procent, hvilket i kroner og ører betyder, at IKEA Danmark i perioden solgte varer for 3,95 milliarder kroner mod 3,7 milliarder kroner året før. Desuden er omkostningerne blevet holdt i ro, så resultatet er vokset fra 191,7 millioner kroner til 269,1 millioner kroner, hvilket er den hidtil bedste resultat i IKEA Danmarks 48-årige historie.

»Vi er vokset meget og har ikke behøvet så mange penge til at drive vores forretning. Vi har investeret kraftigt de seneste år, og vi er nu kommet dertil, hvor vores kapacitet er til, at vi kan håndtere mere med samme ressourcer, og derfor kan vi spare penge,« siger Dennis Balslev om tallene fra finansåret, der sluttede ved udgangen af august.

IKEA Danmark er vokset generelt, men det er primært IKEA Danmarks fokus på køkkener og køkkenudstyr, der har trukket omsætningen frem. Næsten halvdelen af årets omsætningsvækst kommer fra salg af køkkener og køkkenudstyr, hvilket svarer til et øget salg på 100 millioner kroner i forhold til året før.

Forventningerne til det kommende finansår er en vækst på fem procent. Også det kommende år vil IKEA Danmark have særligt fokus på køkkener. Derfor er en stor del af de 170 nye medarbejdere, der er blevet ansat i løbet af det seneste år, ansat til køkkenafdelingen. IKEA Danmark beskæftiger i alt 2.510 medarbejdere. 10,5 millioner danske kunder besøgte et IKEA-varehus i finansåret.