Københavns Kommune ignorerede sit eget kunstudvalg

Et enigt kunstudvalg frarådede at opstille en seks meter høj statue af Christian IV ved Børsen. Alligevel godkendte Teknik- og Miljøudvalget projektet. Tidligere medlem af udvalget kritiserer kommunen for at mangle en politik for kunst i det offentlig rum.

Peter Holst Henckel Fold sammen
Læs mere

Peter Holst Henckel var medlem af Københavns Kommune Billedkunstudvalg, da sagen om en statue af Christian IV blev behandlet i 2014. Holst Henckel, der selv er kunstner og er medlem af Akademirådet, sad i Kunstudvalget som repræsentant for Billedkunstnernes Forbund, men udtaler sig her på egne veje. Han fastholder i dag sin kritik af planen om at opstille en seks meter høj statue af Christian IV, der står på Rundetårn og er flankeret af to spejlvendte tårne – fra henholdsvis Rosenborg Slot og Børsen.

»Min og udvalgets vurdering var i 2014 negativ både over for selve ideen om at placere en statue af kongen og over for placeringen ved Børsen. Christian IV fik bygget en række pragtbygninger, der stadig præger byen, og de er i sig selv det væsentlige minde om ham. Skulpturen bidrager ikke i sig selv med noget, og placeringen ved Børsbygningen er helt forkert. Skulpturen vil ikke fungere sammen med Børsbygningen og dens tårn. Det vil være en slags dobbelt konfekt, en slag spøg på den forkerte måde,« siger Peter Holst Henckel.

Dengang i 2014 var I enige om jeres negative vurdering, men alligevel blev projektet sanktioneret af kommunens Teknik- og Miljøudvalg?

»Ja og det er udtryk for, at der ikke er en kvalificeret politik fra kommunens side på dette område. Man beder om rådgivning fra sit eget udvalg, men er ligeglad med udvalgets udtalelse. Det er skuffende.«

Er det efter din mening et generelt problem?

»Ja, jeg mener, at Københavns Kommune forvalter efter en forældet forestilling om kunst i det offentlige rum. Forvaltningen i København mangler både en overordnet nutidig politik på området, en kvalificeret strategi, en kvalificeret forvaltning og en økonomi.«

Er det bedre andre steder i Europa?

»Ja, andre storbyer i vores nærområde har for længst indset nødvendigheden af og potentialet i at arbejde kvalificeret med dette felt. Både i Stockholm og Hamborg er der offentlige initiativer, som har til hensigt at løfte kunstsektoren i disse byer. De arbejder meget forskelligt, men har det tilfælles, at de besidder de fornødne ressourcer og består af et kunstfagligt team på 6-10 fastansatte, der varetager nye initiativer vedrørende kunst i det offentlige rum og også står for håndtering af den allerede eksisterende byrumskunst.«

Hvorfor protesterede I ikke, da du og de andre medlemmer af Kunstudvalget blev klar over, at kommunen ignorerede jeres vurdering?

»Jeg var ikke klar over, at projektet ville blive realiseret. Efter vi havde afgivet vores vurdering, hørte vi ikke mere til sagen – og sådan er det med den slags sager.«

Har du oplevet lignende sager?

»Ja, det har jeg. Vi fik forelagt en sag, hvor en lokal gruppe borgere ville opstille en statue af Tove Ditlevsen på Tove Ditlevsens Plads og havde fået en kunstner til at lave en model. I udvalget var vi ikke positive over for denne model. Vi syntes ikke, at statuen levede op til Tove Ditlevsens format, og vi udtalte os derfor kritisk. Alligevel blev planen sanktioneret af kommunens Teknik- og Miljøudvalg.«

Hvorfor sker det på denne måde?

»Det gør det, tror jeg, fordi kommunen og politikerne er positive over for lokale borgeres initiativer og nødigt vil afvise dem. Det betyder, at kommunen ikke har lavet en generel politik, men overlader det til disse private initiativer – som i tilfældet med Christian IV- statuen. Det er muligvis af angst for at blive betragtet som elitær, at man ikke vil afvise private initiativer og undlader at lýtte til faglig ekspertise.«

Tror du, at du og andre kyndige kan råbe kommunen op?

»Jeg ved, at der er en kommunal kunstplan på vej gennem systemet, og jeg har haft lejlighed til at se den. Men i mine øjne er den ikke ambitiøs nok.«

Historik:

I 2010 besluttede et enigt miljø- og teknikudvalg på Københavns Rådhus at godkende placeringen foran børsbygningen af en seks meter høj bronzestatue, der forestiller Christian IV. Statuen skabes af billedhuggeren Hans Pauli Olsen. Den viser Christian IV, der står på et omvendt Rundetårn, der er flankeret af de ligeledes omvendte tårne på Børsen og Rosenborg.

Udkastet til en skulptur var til høring i Københavns Kommunes Billedkunstudvalg i 2009, og det daværende udvalg udtalte, at selve skulpturen havde fine kunstneriske kvaliteter.

Et flertal i udvalget mente dog, at placeringen ved Børsen hverken tilgodeså skulpturens eller pladsens kvaliteter, og man ville derfor ikke anbefale, at skulpturen skulle opstilles dér.

I 2014 kom forslaget igen op i udvalget, og nu var vurderingen, at skulpturen »ikke afspejler et samtidigt kunstudtryk og derfor mangler tilstrækkelig begrundelse og relevans i nutiden«, ligesom »æstetikken var for monumental, og at placeringen af dette specifikke værk med tårnene ved siden af børstårnet vil virke malplaceret i byrummet«.

På trods af denne indstilling godkendte Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, at statuen skal sættes op i foråret 2019.