Københavnersnuden: Sådan undgår vi, at byens statuer bliver ødelagt

De mange angreb på byens skulpturer viser, at billedhuggerkunsten er lige så gammel som den menneskelige sjæl.

Jørgen Haugen Sørensens »Huset der regner« på Sankt Hans Torv. Den kunne lige så godt hedde Christian V., Lenin eller Moder Teresa. På den måde kan vi undgå krænkende skulpturer uden at ødelægge kunsten. BJARKE ØRSTED

Skulpturer i det offentlige rum bliver ved med at være et varmt debatemne her i en sommer, der på alle andre måder er usædvanlig kold. Hans Egede bliver malet over med rød maling, og selv Den lille Havfrue bliver beskyldt for at være racist.

Forhåbentlig er det noget, der går over, når folk får travlt med at tage til stranden i stedet for at opfinde eksotiske fornærmelser, men alligevel er der grund til at dvæle en smule ved raseriet og fænomenet i det hele taget, for aktionerne siger jo også, på en bagvendt måde, noget om, hvor vigtig kunsten er, og hvor stærke symboler skulpturer – eller statuer – stadig kan være.