Køb en plads på den røde løber

Champagne og eksklusive sæder har afløst køen ved fadølsbaren og skubberiet foran scenen, når vi går til koncert eller andre kulturbegivenheder. Og salget af de såkaldte hospitality-pakker viser, at vi er klar til at betale mange penge for at blive behandlet som VIPs.

Boybandet One Direction giver til sommer to koncerter i træk i Parken i København, og hvis man ikke kan nøjes med en almindelig billet, er det muligt at købe flere forskellige billet-pakker, der eksempelvis inkluderer alt fra byg-selv-burgere og is til tour-gaver og VIP-pladser. Prisen er 1.630 kr. for de dyreste. Foto: Lucy Nicholson/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Aftenen starter med velkomstbobler i D’Angleterres smagfuldt indrettede lokaler. Der bydes på en lækker tre retters menu med tilhørende vine, kaffe og avec. Middagen serveres i bl.a. Palmehaven og Louis XVI salen. Efter middagen kører vores busser til Parken, hvor der er reserveret bedste siddepladser til dig og dine gæster. Der tilbydes nogle få 20/20 borde til koncerten. Et 20/20 bord er placeret på B-scenen og er reserveret til 2 personer.«

Når Justin Timberlake den 6. maj næste år giver koncert i Parken, behøver man ikke nødvendigvis stå og blive trådt over tæerne af sidemanden og drukne smerten i doven fadøl. Med en såkaldt VIP hospitality-billet i hånden kan man i stedet indlede aftenen med champagne og middag på D’Angleterre, blive transporteret direkte til indgangen ved koncerten og overvære den ved eget bord med den perfekte udsigt til scenen. Pris for den dyreste billet er 3.687 kr., men så får du også et program, et litografi samt en eksklusiv tour-gave med i købet.

Eksemplet er langt fra enestående. Salget af de såkaldte VIP-pakker ved koncerter er blevet mere og mere udbredt de senere år. Og ikke kun ved de store stadionkoncerter, hvor One Direction-fans kan få byg-selv-burgers, is-buffet og øl og vand ad libitum i loungen. inden de sætter sig til rette på VIP-tribunen, men også ved mindre koncerter som eksempelvis Black Sabbath for nylig i Forum var der flere VIP-pakker, blandt andet en med Meet & Greet, hvor man kunne få lov til at trykke Ozzy Osbourne i hånden. Pris: 4.495 kr.

»Udviklingen på det seneste har været positiv, og vi har stor succes med vores hospitality-pakker lige nu. Da finanskrisen begyndte, havde vi en periode, hvor der ikke skete noget, men nu går det bedre end nogensinde før. Jeg kan ikke sige hvorfor, men måske savner folk bare nogle oplevelser, der indeholder noget ekstraordinært,« siger direktør Peter Johannesson fra firmaet In-action, der arrangerer specialarrangementer i forbindelse med koncerter og større sportsbegivenheder i Danmark.

In-action har eksisteret i otte år, men blev først for et år siden officiel partner for den danske del af en af verdens største koncertarrangører, Livenation, hvilket har betydet, at de blandt andet får mulighed for at lave specialarrangementer i forbindelse med de store stadionkoncerter i Parken såsom de kommende koncerter med Justin Timberlake og One Direction.

»Vi har desværre kun fået 500 af de bedste pladser til Justin Timberlake, så dem sælger vi let. Det er en stor koncert, og vi har mange kunder. Til denne koncert er der en del virksomheder, der køber billetter som en del af deres markedsføring, men til One Direction er det private, der køber. Det er eksempelvis forældre, der gerne vil have en sikkerhed for at tingene er rolige og i orden. At de unge bliver fulgt til deres plads, at man sidder ned, at vi har en lounge, som vi er i, og at får noget mad, så de ikke bare kollapser,« fortæller Peter Johannesson.

Koncept i udvikling

Og ifølge flere eksperter er det kun toppen af isbjerget, vi har set indtil videre. Ikke kun på koncertområdet, men i hele underholdningsindustrien vil folk gerne have unikke oplevelser, når de går til en begivenhed.

»Kan man til en premiere eller en koncert give publikum en følelse af, at de også er noget særligt, giver det en rigtig god stemning, og chancen for, at publikum siger noget positivt videre, giver begivenheden et positivt word of mouth er større, hvis publikum har haft en god oplevelse. Det kan man for eksempel gøre ved, at man også lader publikum gå ned ad den røde løber. Ved premieren på filmen »Kvinden i buret« havde man sørget for, at alle – kendte og ikke kendte – skulle gå ind gennem selve buret, som man havde stillet op i foyeren – for at komme ind i selve biografen. Det er også en måde at gøre oplevelsen speciel for publikum,« fortæller Michael Feder, direktør for Have Kommunikation.

»Der bliver i det hele taget større og større fokus på at give publikum en VIP-oplevelse – også i forhold til billetsalget. For eksempel kan jeg nævne, at The One and Only Company, som i foråret producerede musicalen »Shrek« i Forum, som en del af deres salgskampagne, bl.a. havde lavet nogle forarrangementer, hvor publikum kunne komme med til eksklusive prøver, hvor publikum kunne få lov til at høre nogle af sangene og møde nogle af de kende skuespillere. Det var en måde at give publikum en VIP-oplevelse på – godt nok ikke til selve premieren, men en uge i forvejen,« fortsætter han.

Hos Dansk Live, der er interesseorganisation for de danske spillesteder og festivaller, er man også overbevist om, at vi kommer til at se mange flere pakker og valgmuligheder, når vi i fremtiden skal købe en billet til et kulturarrangement.

»Jeg har ikke nogle tal på det, men jeg har helt klart den opfattelse, at det er noget, der kommer stadig mere af og jo ikke kun de her eksklusive pakker, men også alle mulige formere for tilkøb i forbindelse med koncerten, hvor man kan hoppe over køen i garderoben eller få et glas vin med i billetten. Så der er alle mulige niveauer af det, og de små spillesteder får også mulighed for at tjene ekstra på det her,« mener Jakob Brixvold, sekretariatchef hos Dansk Live.

Omfanget bør begrænses

»Men samtidig er det vigtigt, at folk holder tungen lige i munden. Det er klart, at mange lige pludselig lugter penge – også på dette felt, og man skal være god til ikke at udvande oplevelsen. Der er begrænset, hvor mange du kan lukke ind på den måde. Hvis omfanget af det begynder at fylde for meget og forreste pit til en koncert er halvt fyldt op inden resten af publikum bliver lukket ind, så holder det selvfølgelig ikke. Det skal på en måde kunne glide naturligt ind uden gene for den almindelige billetkøber,« fortsætter Brixvold.

Og ifølge Peter Johannesson fra In-action er der da også en øvre grænse for, hvad man kan tillade sig at tage penge for fra folk, der gerne vil have en VIP-oplevelse. Også selv om der givetvis er fans, der er klar til at betale rigtig mange penge for eksempelvis at møde deres idoler ansigt til ansigt.

»Der er jo nogle mennesker, som vil give hvad som helst for eksempelvis at trykke en musiker i hånden. Det prøver vi så at hjælpe med, hvis spørgsmålet kommer, men det er ikke noget, vi vil tjene penge på. Problemet er jo, at når du står og trykker dem i hånden, så er de jo ofte trætte eller skal ind på scenen øjeblikket efter. De har jo ikke tid til at give noget, der har en værdi af eksempelvis 10.000 kroner. Så lige meget hvad vil vores gæst blive skuffet. Det er så vanskeligt at håndtere. Vi har nogle kunstnere, der har mellem 10.000 og 40.000 mennesker stående foran sig, og så står der én her der har givet 10.000 kroner for et eller andet – det kan næsten kun give en dårlig oplevelse. Specielt for unge mennesker, der ikke ved, hvad de går ind til, og hvor forældrene bare betaler. Så det er ikke noget, vi dyrker.«