Kloge kvinder ser ikke Kanal 4

Jakob Steen Olsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

»Vi vil være en kanal, som tør have holdninger til en række temaer, der betyder noget for kvinders liv. Det kan for eksempel være ligeløn, flere mænd på barsel eller kvinders selvværd.«

Sådan sagde programdirektør Maiken Wexø fra Discovery Networks Danmark tidligere på året. Og hun sagde det om Kanal 4, der er en del af netværket.

Man kan også formulere det på en anden måde. Kvindekanalen ville have nogle andre seere. Det skulle være en kanal for den tænkende kvinde. Ikke bare for hende, som passivt slængte sig i sofaen for at proppe »De unge mødre«, »Mig og min mor« eller den danske udgave af »Top Model« i øjnene. Kanalen skulle have endnu bedre fat, også i den veluddannede, aktive og moderne kvinde. Mindre »Ude og hjemme«, mere »Alt for damerne«.

»Top Model Curves« med de mere fyldige kvindemodeller var ideelt til at signalere forandringen, der igen skulle gøre den ti år gamle Kanal 4 til en reel kvindekanal efter en årrække med et mere diffust indhold.

»Og vores holdning lige nu er, at man ikke behøver at være en size zero for at være smuk,« sagde Maiken Wexø, der ikke lagde skjul på, at kanalen gerne ville lægge sig i kølvandet på tidens nyfeministis­ke bølge, der dikterer andre måder at skildre kvinder på.

Og rigtig kvinde-til-kvinde-for-kvinde blev det med snakkeprogrammet »4-Listen: det vi siger«, hvor tidens smarte, kendte og velsminkede kvinder mødtes i usminkede tete-a-tetes om de emner, der optager kvinder. Fra venindeskab over sex til parforhold og kærlighed.

Og hvordan er det så gået med den bratte omlægning af kanalen? Ikke godt. For nu at sige det, som det er. Skal vi kigge lidt på de aktuelle seertal, som bliver opgjort hver uge? Til sammenligning skal vi måske lige skynde os at indføje, at listen over populære underholdningsformater blev toppet af TV2s evige seersucces »Vild med dans«, der fik trækhjælp af gæstecrooneren Robbie Wiliams, samt - naturligvis - den ovnklare seermagnet »Den store bagedyst«.

Begge programmer med seertal omkring millionen og en share (hvor mange procent af dem, der havde et fjernsyn, tændte på bemeldte tidspunkt for programmet?) på den gode side af 50 procent.

Men, men, men. På sådan en liste er der også en bund. Og dernede lå hele fire af Kanal 4s programmer og rodede rundt og ledte efter de tænder, der var slået ud. Skal vi tage dem én for én på vej mod bunden?

Reportageserien »De unge mødre«, som ellers havde fået en pause, er tilbage på kanalen før planlagt, angiveligt i et forsøg på at redde nogle af de oprindelige seere tilbage. Men programmet er langt fra tidligere succestal. 43.000 så med. Langt fra de gennemsnitlige 172.000 seere, man havde for bare fire år siden.

»En kæreste til mor«, hvor børn skal hjælpe mor med at finde en mand, faldt heller ikke i seernes smag. 41.000 så med.

Hvis man vil være flink, kan man sige, at seertal trods alt ikke er, hvad de har været, nu hvor flere og flere streamer. Men helt, helt galt er det i hvert fald gået for de to programmer, der var udset til nye flagskibe på kanalen. Hverken »4-Listen« eller »Topmodel Curves« kunne mønstre mere end 16.000 publikummer - og sidstnævnte program havde endda kun en share på 0,8. Av, av, av! Hvis jeg var redaktionen på Kanal 4, ville jeg flygte lige så hurtigt, som seerne åbenbart er det.

Tallene tyder på, at kanalen har gjort regning uden vært. Man kan ikke bare vælge de seere, man vil have. Og de trofaste Kanal 4-seere ude i landet har åbenbart takket nej til både interskandinaviske sizeplus-modeller og københavnerdamers luksusproblemer. Og de kloge kvinder? Mon ikke de ser »Deadline«? Foruden »Vild med dans« og »Den store bagedyst«, selvfølgelig.

Det skal jeg se i den kommende uge: Den nye svensk-franske krimiserie »Midnatssol« på SVT1 søndag kl. 21. Se første afsnit på SVTPlay!