Kirsten Dunst: Rampling gav mig mod til nøgenscener

Lars von Triers stjerne fortryder i dag, at hun ikke greb ind overfor instruktørens »afskyelige« kommentarer, men vil stadig gerne fortsætte sit arbejde med ham. Det skal dog ikke være en pornofilm.

Foto: Fra »Melancholia«

På trods af at den halve verden og hele den officielle del af Cannes-festivalen har erklæret den danske instruktør Lars von Trier persona non grata, vil hans 29-årige stjerne Kirsten Dunst stadig gerne arbejde sammen med ham, siger hun i et interview med Berlingske.

- Jeg ville sige ja tak uden et sekunds overvejelse - bare det ikke bliver i en pornofilm, siger hun med et smil bag nogle kæmpemæssige Vuitton-solbriller.
 
Ifølge Dunst skabte Lars von Trier så tillidsfuld en atmosfære under optagelserne, at hun fandt det fornødne mod til at lave de meget følelsesmæssigt hudløse scener der findes i "Melancholia” – og de scener hvor hun snarere skulle vise meget hud. I en nøglescene lægger hun sig ud under nattehimlen, og Lars von Trier lader længe kameraet dvæle ved hendes nøgne krop.

Kirsten Dunst i »Melancholia«

Havde du overvejelser om, hvordan du selv ville have den scene?

- Jeg havde læst manuskriptet og vidste selvfølgelig, hvad jeg gik ind til. For tre år siden havde jeg nok været bange for at lave scenen, men Charlotte Rampling (der også spiller med i Melancholia, red.) har længe været et forbillede for mig og inspireret mig til at være mere modig. Men det betød også noget for mig, at scenen var vigtig i filmens handling for at understrege kontakten mellem min karakter og planeten Melancholia, siger Kirsten Dunst.

Hun diskuterede dog ikke nøgenscenen med Charlotte Rampling, der ellers har lagt krop til adskillige nøgenscener i løbet af sin karriere, blandt andet i den kontroversielle "Natportieren” fra 1974, der er en af Kirsten Dunsts favoritfilm.

Kirsten Dunst (th) med Charlotte Rampling (tv) og Charlotte Gainsbourg (midt), der alle spiller med i »Melancholia«

Den film blev også beskyldt for at romantisere nazismen, idet den skildrer en sadomasochistisk affære mellem en tidligere fange i kz-lejr og hendes tidligere fangevogter.

Kirsten Dunst forstår heller ikke den feministiske kritik som jævnligt rettes mod Lars von Triers mange film om lidende kvinder.

- Der er meget, meget få mandlige instruktører, der bruger kvindelige karakterer til at udtrykke deres egen smerte. Det er en fantastisk chance at få, og Charlotte Rampling og mig, der begge er feminister, kan ikke identificere os med den kritik af Lars, siger Kirsten Dunst.

Læs mere af interviewet med Kirsten Dunst i Berlingske lørdag.