Kinas svar på Emma Gad, Oprah Winfrey og Estée Lauder

Yue-Sai Kan står ikke alene bag Asiens Barbie-dukke. Hun er også pioneren, der introducerede makeup for kinesiske kvinder og åbnede den vestlige verden for sine landsmænd gennem sine populære rejseprogrammer i 1986. Mød en af Kinas mest kendte og respekterede kvinder, som lige nu er aktuel med endnu et TV-program, der skal udvide kinesernes horisont og bygge bro mellem Øst og Vest.

Yue-Sai Kans ansigt blev kendt over hele Kina, da hun i 1986 var værtinde i TV-dokumentaren »One World«, som gav seerne indblik i vestlig livsstil. Men i dag er hun bedre kendt som det kinesiske svar på Estée Lauder. I 1992 lancerede hun sit eget makeup brand Yue-Sai Kan Cosmetics i Shanghai, der har specialudviklet makeup til asiatisk hud. Sidste år solgte hun virksomheden til L¿Oreal. Hun har også udviklet en asiatisk udgave af Barbie, der går under navnet Yue-Sai Kan wa wa, der betyder lille dukke. Desuden er hun UNICEF-ambassadør og har skrevet fire bestsellere med skønhedstips og takt og tone til kinesiske kvinder. Hendes seneste forreningsidé: Yue-Sai Kan Productions, som foruden at producere TV-programmer arrangerer kulturevents. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SHANGHAI: Butleren viser venligt vej til »paladset«, hvor Kinas ukronede dronning bor. I døråbningen til et af Shanghais mest moderne boligkomplekser tager Yue-Sai Kans personlige assistent over og beder mig tage plads i det overdådige sofahjørne, der er omgivet af kinesisk kunst og vestlige møbler.

Lidt efter gør stjernen sin entré i et par højhælede guldsko, der elegant tripper hen over de ægte tæpper i penthouselejligheden. Hun sætter sig og lægger hovedet på skrå, mens hun lukker øjnene.

»Da da da di da da da,« nynner hun og bemærker, hvor meget hun elsker den hollandske jazzstjerne Laura Fygi, som danser ud af højtalerne.

»Jeg er vild med hendes stemme, og derfor har jeg arrangeret en koncert med hende her i Shanghai i næste uge,« siger hun med sine rødmalede læber.

Der er ingen tvivl om, at det er passion, der driver alt, hvad Yue-Sai Kan foretager sig. At hun gang på gang har succes, og at det har gjort hende til millionær, er blot en naturlig følge af de gode idéer, hun får før alle andre.

Som for eksempel da hun i 1986 fik lov til at lave Kinas første rejseprogram »One World«, der blev set af omkring 300 mio. kinesere på den ene TV-kanal, der fandtes dengang. Et program, der blandt andet bragte hende til Danmark, hvor hun lavede seks afsnit om dansk design, H.C. Andersen og dronning Margrethe.

»Det var en fantastisk mulighed til at være med til at gøre en forskel i Kina, som på det tidspunkt stadig var et meget lukket land. De vidste jo ingenting om Vesten, så jeg så det som min opgave at åbne verden for dem,« siger hun.

Selvtilfredsheden er tydelig, når hun ruller excentrisk med øjnene, mens hun bliver ved at vende tilbage til de ting, der optager hende lige nu. Såsom det spanske sprog, Julio Iglesias og lufttørret skinke. Det vender vi tilbage til. Det er nemlig ikke derfor Berlingske Tidende besøger hende.

Yue-Sai Kan er en rigtig superstjerne, og alligevel har de færreste uden for Kina og visse steder i USA hørt om hende. Men hendes indflydelse på det kinesiske folk er så stor, at vi bør vide lidt mere om hendes baggrund.

Hun er født i Kina, men voksede op i Hong Kong sammen med sine forældre, som begge er kunstnere. Hun har spillet klaver, siden hun var fire år, og derfor var det naturligt, at hun skulle studere musik. Det bragte hende til Hawaii og derefter til New York, hvor hun har boet det meste af sit voksne liv. Dog har hun i mange år haft en lejlighed i Shanghai, hvor hun tilbringer mindst halvdelen af sin tid.

I New York kom hun ved et tilfælde ind i TV-branchen og lavede i slutningen af 70erne et program, der hed »Looking East«, som lærte amerikanerne om asiatisk kultur. Derefter lavede hun den Emmy-vindende ABC-dokumentar »China Walls and Bridges«.

Og siden hun lavede TV-programmet »One World« til kinesisk TV, har hendes navn været verdenskendt i Kina, og det udnyttede hun i 1992 til at etablere sit eget makeup brand i Kina, hvor kvinderne stadig led under kulturrevolutionens negative syn på »at pynte sig«.

Det var langt fra let at overbevise de kinesiske kvinder om, at det var ok at sminke sig. Derfor brugte Yue-Sai Kan meget tid på at holde foredrag på universiteterne, hvor hun i starten delte de studerende i to lejre, hvor den ene gruppe synes, det var spændende med makeup, og den anden afskyede den slags pynt. Men det lykkedes, og det amerikanske magasin Forbes har kaldt hende kvinden, der ændrede Kinas ansigt.

I 2002 omsatte virksomheden for 60 mio. dollar og var et af de største kosmetikmærker i Kina. Yue-Sai Kan Cosmetics blev sidste år købt af L'Oreal, som angiveligt vil forsøge at lancere produkterne, som er udviklet særligt til asiatisk hud, i andre lande nu, hvor konkurrencen er blevet større i Kina.

Hvad angår det kinesiske skønhedsideal, er der sket store fremskridt, men kinesiske kvinder er stadig bange for at se alt for selvstændige ud.

»Der er heldigvis sket meget, og der er ikke længere debat om, hvor vidt man bør gå med makeup eller ej. Men der er stadig mange kvinder, som ikke kender deres kvindelighed. Og der er mange, som helst vil se uskyldige ud med deres lyserøde sløjfer og små søde kjoler. Sådan skal en moderne kvinde ikke se ud. Hun skal være sexet, stærk, uafhængig og elegant. Makeup kan være med til at give power, og hvis man har kontrol over sit udseende, så har man kontrol over alt,« siger Yue-Sai Kan, som selv er totalt uafhængig og kun har været gift en kort periode for mange år siden.

Børn har hun heller aldrig fået. Og dog. Hendes mange projekter og forretningsidéer er en slags afkom. For eksempel var der engang en af hendes venner i USA, der bad hende købe en kinesisk dukke til et barn, og da hun synes, at udvalget af asiatiske Barbie-dukker var meget begrænset, lavede hun sin egen dukke. Den fik langt sort hår, blev klædt i rødt silke og fik navnet Yue-Sai wa wa, som betyder lille dukke. I dag er der 12 forskellige modeller, som siden 2001 er blevet solgt i legetøjskæder som Toys»R«Us.

Således har Yue-Sai Kan i mere end 20 år fungeret som kulturelt bindeled mellem Kina og den vestlige verden. Det store ansvar som hendes popularitet medfører, bruger hun til at forsøge at lære kineserne at opføre sig mere civiliseret, end de ellers har for vane. Derfor har hun skrevet fire bestsellere om takt og tone til kinesiske kvinder. Heri kan man blandt andet læse, hvordan og hvornår man taler i mobiltelefon, og hvorfor det ikke er så godt at spytte på gaden. Noget der nok tager flere generationer at ændre, bemærker hun.

Yue-Sai Kan er kort sagt Kinas svar på Emma Gad, Oprah Winfrey og Estée Lauder i én og samme person. Og lige nu er hun aktuel med 52 TV-programmer, hvor hun rejser rundt og interviewer stjerner som Meryl Streep og Boutrus Ghali for igen at udvide kinesernes horisont.

»Kina er blevet et meget åbent og internationalt land, og folk kender pludselig mere til verden udenfor. Men problemet er, at mange af de TV-serier, som bliver vist i Kina, er produceret til Vesten, og derfor giver de ikke den baggrundsinformation, som kineserne mangler. Derfor prøver jeg med min serie at give dem mere end blot et snapshot,« siger hun og tænder for den enorme fladskærm, som fylder hele væggen foran os.

Det er her Julio Iglesias igen kommer ind i billedet. Ham skal jeg simpelthen bare opleve.

»Er han ikke bare fantastisk,« spørger hun, mens jeg fornemmer, at jeg er blevet tvangsindlagt til at se et af de 25 minutter lange programmer, som hun netop har færdiggjort efter 18 måneders intenst arbejde.

Det handler om den spanske sangers liv i Den Dominikanske Republik, hvor han ganske rigtigt inviterer Yue-Sai Kan til frokost på terrassen med udsigt over havet og serverer hendes yndlingsskinke fra Spanien. Hun er tydeligvis stolt over, at Julio Iglesias lægger armen omkring hende og træner hendes udtale på spansk.

Hun har selv betalt for produktionen af alle programmerne via sit nyetablerede selskab Yue-Sai Kan Productions, der også arrangerer koncerten med Laura Fygi. Planen er at sende programmerne i USA og Kina, men hun satser på, at de bliver vist over hele verden, fordi hun synes, at de bidrager med noget nyt om de kendte mennesker - også for ikke-kinesere.

Som almindelig TV-seer må jeg tilstå, at det er korrekt, og hvem ved, om vi pludselig får Yue-Sai Kans fine ansigt at se på dansk TV? I nogle artikler står der, at hun er 54 år, men hun har overraskende få rynker, hvis det er korrekt, så jeg spørger forsigtigt til damens alder. Med vilje det allersidste spørgsmål af frygt for hendes reaktion.

»Det siger jeg ikke. Jeg fortæller aldrig min alder til nogen. Det var et råd, jeg fik af Estée Lauder, da jeg engang havde fornøjelsen af at møde hende,« siger hun dog uden at blive direkte fornærmet.