Kierkegaard og Ritter Sport

Peter Tudvad er manden bag en ny bog om filosoffen Søren Kierkegaards glødende antisemitisme. Hans interesse for Kierkegaard begyndte med angst.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når man besøger Peter Tudvad i hans lille, hyggelige lejlighed i Berlin er der to ting, som springer i øjnene: På den ene side er det ikke til at overse, at her bor en Kierkegaard-forsker (hans foretrukne skjorte bærer påskriften Enten - Eller). Reolerne i studereværelset er fyldt med gamle og nye værker om den verdensberømte teolog og filosof, og der er ikke den ting, han ikke ved om den store dansker.

På den anden side interesserer han sig for alt mellem himmel og jord, ikke mindst tyske forhold. Slår man op på hans side i det sociale netværk Facebook, står der under rubrikken »Det synes Peter Tudvad godt om« bl.a. »Deutschland«.

Blandt hans foretrukne bøger angives den tyske litterat Marcel Reich Ranickis bjergtagende erindringer samt et skrift af teologen og modstandsmanden Dierich Bonhoeffer, henrettet i en koncentrationslejr 9. april 1945.

Tudvad har, siden han flyttede til Berlin i 2006, taget Tyskland til sit hjerte. Han følger levende med i forbundsrepublikkens debatkultur og bearbejdningen af holocaust, mordet på seks millioner jøder op til og under Anden Verdenskrig. Og han siger selv, at netop hans adresse i Reichenberger Strasse har gjort det muligt for ham at se på Kierkegaard med nye øjne, hvilket har ført til en banebrydende bog om filosoffens glødende antisemitisme, som har været ukendt i den større offentlighed indtil nu. Bogen udkommer 9. november, årsdagen for Krystalnatten 1938, da nazister overfaldt og myrdede jøder og brændte deres synagoger.

»Jeg har skrevet den bog, fordi jeg bor i Berlin og ikke i København,« fortalte han i et interview i Berlingske Tidende søndag. I Danmark betragter man ham som »et ikon, et nationalt klenodie«, sagde han.

Den 44-årige Tudvad har ikke fået Kierkegaard ind med modermælken, men som ung mand ved læsning af »Begrebet Angest« fra 1844 om angstens betydning som drivkraften i mennesket. »Det var oplivende, som at stille sig foran et spejl,« siger Tudvad i dag.

Siden fulgte en magistergrad i filosofi med sidefagsstudier i teologi og statskundskab og ansættelse ved Søren Kierkegaard Forskningscenteret i København. Det fik en brat ende, da han vovede at kritisere kollegaen Joakim Garffs Kierkegaard-biografi »SAK«, som ifølge Tudvad var »en velskrevet pærevælling af fup og fakta, der ukritisk baserer sig på sekundærlitteratur«.

Den akademiske fejde endte med, at Tudvad sagde sin stilling op og flyttede til Berlin. De seneste år er bl.a. blevet brugt til en række bøger, dels om Kierkegaard, dels om en dansk sygeplejerske i Det tredje Rige, alt skrevet med store mængder af Ritter Sport-chokolade indenfor rækkevidde. Værket om Kierkegaards antisemitisme er det foreløbige højdepunkt og giver formentlig international genlyd. Og en ny bog er under forberedelse – om Bonhoeffer.