Keramiker stævner Netto i kopisag

Anne Black mener, at tre af hendes produkter er blevet kopieret og solgt i Netto. De anklagede, Ronald A/S og Dansk Supermarked, nægter, at der er tale om kopier og stævnes nu for to millioner kroner.

Anne Blacks salg i Danmark er halveret, siden Netto har solgt, hvad hun mener er kopier af hendes ?keramik. Arkivfoto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere

I foråret dukkede tre varer op i Netto, som keramiker Anne Black kunne genkende lidt for godt.

Nu tager Anne Black endnu et skridt i sagen og stævner producenten af varerne, Ronald A/S, og Nettos ejer, dagligvaregiganten Dansk Supermarked, med krav om en millionerstatning.

En vase, en urtepotte og en lågkrukke udgør konfliktens kerne.

Anne Black mener, at de tre produkter indiskutabelt er kopier af hendes design og forlanger to millioner kroner i erstatning for sin tabte omsætning samt andre omkostninger i sagen.

Hverken Ronald A/S, der har produceret keramikken, eller Netto, der har solgt produkterne, mener, at der er tale om kopier.

»Jeg følte indignation, da jeg første gang blev opmærksom på varerne i Netto, og jeg følte mig forurettet. Det er simpelthen så nemt for store mastodonter at kopiere varer fra kunsthåndværkere som mig selv. For os er det en årelang kamp at manifestere os på markedet, og det kræver en lang arbejdsproces at skabe et produkt. Men fordi de store virksomheder har store muskler, kopierer de uden at blinke,« siger Anne Black.

Dansk Supermarked har tidligere i sagen udtalt, at koncernen ikke mener, at der er tale om en krænkelse, samt at den ikke sælger kopivarer og heller ikke ønsker at sælge noget, der minder om kopivarer.

Hverken Dansk Supermarked eller direktør i Ronald A/S, Kenneth Plummer, ønsker at kommentere sagen yderligere over for Berlingske.

Salg halveret i Danmark

Ifølge partner i Anne Black, Jesper Moseholm, er stævningen på to millioner kroner en vurdering af, hvor meget omsætning virksomheden har tabt, og hvad den forventer, at tabet vil være på længere sigt.

Anne Blacks omsætning i Danmark udgør knap 80 procent af virksomhedens indtjening. Efter at de tre omtalte produkter kom i Netto-butikker landet over, er Anne Blacks salg herhjemme faldet med 50 procent.

»Vi har været nødt til at nedjustere vores omkostninger markant, fordi Netto og Ronald A/S har udfordret vores eksistensgrundlag. Vi har samtidig indtil videre brugt 300.000 kroner på advokatomkostninger. Det har desværre betydet, at vi har måttet skille os af med to medarbejdere for at sikre virksomhedens drift, så for os er sagen ganske alvorlig. Heldigvis har Anne Black været i branchen i tyve år, så hun har stadig lidt modstandskraft,« siger Jesper Moseholm.

Video blev set af en million

Sagen fik meget opmærksomhed i foråret, da Anne Black valgte at lægge en video på Facebook, hvor hun fortæller om sin kopikonflikt med Netto og Ronald A/S.

Hendes fortælling er nået ud til knap en million mennesker på Facebook og satte gang i en ophedet debat. Videoen blev lagt op umiddelbart efter, at Anne Black havde sendt et brev til Netto om de tre varer, som butikskæden valgte ikke at fjerne fra hylderne.

»Efter at Netto var ude og sige i pressen, at kæden ikke handler med kopier, bestemte vi os for, at de ikke skulle have det sidste ord. Derfor valgte vi at lave videoen for at tage til genmæle og sige, at vi oplever det som en kopi. Der var en masse reaktioner fra seerne, både positive og negative, men blandt folk i branchen var der bred enighed om, at der er tale om kopier,« siger Anne Black.

Ifølge Anne Black og Jesper Moseholm tilbød de i sidste uge Dansk Supermarked og Ronald A/S at indgå et forlig på en million kroner, som begge virksomheder valgte at afslå. Parterne venter nu på, at en retssag kan gå i gang.