Kendt katolik skoser Price-brødre for bespottelse

Hvor går grænsen? Brødrene Prices brug af en Madonna-figur som kødhammer i en saltimbocca-ret er et tegn på en kultur, der er tæt på at styrte sammen, siger den katolske kommentator Iben Thranholm. Kristendommen skal kunne tåle satire og forhånelse, mener sognepræst.

I seks afsnit er Adam og James Price taget til Italien for at lave klassiske italienske retter. Første afsnit foregik i Rom og får nu kritik fra katolsk side. Foto: DR Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den katolske kommentator og forfatter Iben Thranholm har fået sat både sin egen Facebook-side og Berlingskes website i brand med hundreder af religionskritiske kommentarer, efter at hun rettede et skarpt angreb på DR-udsendelsen »Spise med Price på tur«. Årsagen til Thranholms angreb er torsdagens afsnit af Price-brødrenes program, der blev optaget i Rom og rummede adskillige referencer til den katolske kirke med hvid røg, den sidste olie og en Madonna-figur, der blev brugt som kødhammer ved tilberedelsen af retten saltimbocca alla romana.

Det har fået Iben Thranholm til at kalde udsendelsen en voldsom fornærmelse mod den katolske kirke.

»Der er ikke tale om en enkeltstående bemærkning, som måske kunne have affødt et enkelt skævt smil, men et systematisk forsøg på latterliggørelse, der blev ved og ved. Det kulminerede, da de brugte en Jomfru Maria-figur som kødhammer, indtil den gik i stykker. De står på Peterspladsen og snakker om pædofiliskandalerne, mens resten af verden er optaget af pave Frans. Hvorfor hæfte sig ved de negative ting ved katolicismen, hvis ikke det var, fordi de bevidst var ude på at genere religionen? Det var langt over, hvad jeg vil betegne som mange menneskers grænse for, hvad man kan tillade sig,« siger Iben Thranholm, der dog ikke ønsker et indgreb mod programmet, selv om hun mener, at blasfemi-paragraffen er overtrådt.

Også Niels Messerschmidt, informationschef i den katolske kirke i Danmark, er kritisk: »Jeg synes, at det er noget, der støder mange katolikker, for Jomfru Maria har en særlig plads i den katolske Kirke,« siger han til NetAvisen.dk

Ironisk tone

Adam Price siger, at det hverken har været hans eller broderen James Prices hensigt med programmet at bespotte nogle menneskers gudstro.

»Folk, der kender vores program, ved godt, vi har en meget humoristisk og til tider ironisk og forhåbentlig også selvironisk tone, og at der ikke rigtigt er noget, der er »helligt«. Når man er i Rom, så ville det være underligt, hvis man ikke forholder sig både til Romerriget og den romersk-katolske kirke, og det gør vi i vores vanlige forhåbentlig ironisk-humoristiske tone. Vi har ikke haft til hensigt at bespotte 1,2 milliarder menneskers gudstro, men at lave et underholdende, humoristisk oplevelsesjournalistisk madprogram,« siger Adam Price.

Han siger, at man altid risikerer kritik, når man stikker næsen frem i sager, hvor stærke interesser eller religion er på spil.»Den gælder også den romersk-katolske kirke, som man må sige har været meget i vælten de senere år. Det er jo ikke helt forkert, når vi i programmet siger, at der har været en vis dialog om kirken og ikke mindst de mange sager (om pædofile overgreb, red.), kirken har været involveret i, og at den nok til tider har haft et imageproblem,« siger Adam Price.Den del af TV-programmet, hvor en Madonna-figur bliver brugt som kødhammer, er faktisk ment som en ironisk kommentar til TV, som ofte tager sig selv meget alvorligt, siger Adam Price.

»TV får altid lov til at åbne døre og mænge sig ind i folks private hjem. Her er jeg og James i rollen som to fuldstændig hæmningsløse TV-kokke, som møver sig ind i private menneskers hjem og efterlader en ruinhob. Vi opdager ikke, hvad der foregår i hjemmet med manden, hans kone og deres barn, fordi vi kun er interesserede i at lave vores mad. Så vi kunne have brugt hvad som helst som kødhammer. Det væsentlige er ikke, at det er en Madonna-figur, men hvis nogen tager anstød af det, så beklager vi det. Formålet var ikke at lave gudsbespottelse,« siger Adam Price.

Spørger man ham, hvordan han ser på denne debat ni år efter krisen omkring Jyllands-Postens satiretegninger af profeten Muhammed, siger han, at det er vigtigt, at der er højt til loftet.

»Vi er jo på ingen måde de første, der lader en bemærkning falde om den katolske kirke eller andre religiøse samfund. Vi ligger pænt og forsigtigt i slipstrømmen på nogle store humorister på det område. Se på Monty Phyton, der for 30 år siden gjorde en musical ud af den katolske inkvisition. Se på vor egen dejlige Omar Marzouk, som laver grin med Gud og finder humoren i alle religioner. Og se på Cirkusrevyen sidste eller forrige år, hvor tre katolske præster i en vise synger en stor undskyldning for det med de små drenge,« siger Adam Price.

Kulturelt forfald

Poul Joachim Stender, sognepræst i Kirke Såby på Sjælland, mener, at kristendommen skal kunne tåle satire og forhånelse, og at brødrene Price også har lavet humor omkring bibelsk mad, bl.a. med en vandhane, der kom vin ud af.

»Det var meget underholdende, og det ligger i kristendommens selvopfattelse, at man er vant til forhånelse. Jesus blev gjort dybt til grin på korset. Han hænger på korset med tornekrone på og bliver klædt ud som konge, selv om han ikke ville være konge,« siger Poul Joachim Stender, der afviser, at brødrene Price har gjort sig skyldig i gudsbespottelse.

»Hvis man som religiøs og som religion ikke kan tåle at blive humoristisk behandlet, så bliver man selvhøjtidelig, og det er farligt. Alle religioner skal kunne tåle at blive hånet. Det er også derfor, at mange af os synes, at blasfemiparagraffen skal fjernes. Islam må også kunne tåle, at Muhammed bliver skildret med et kanonslag og turbanen. Det er enormt vigtigt, at religioner kan tåle det, for eller bliver de urørlige, farlige og selvhøjtidelige,« siger Poul Joachim Stender.

At præster bruger den slags argumenter, ser Iben Thranholm som et yderligere tegn på kulturens almene forfald.

»Hvis man argumenterer med, at Jesus selv måtte tåle alt muligt, og at det derfor er muligt at gøre grin med ham, så har man overhovedet intet fattet af, hvad Jesu korsfæstelse går ud på. Det kan godt være, at mange i dag ikke tror på det, som Jesus gjorde og stod for, men det udgør rent faktisk vores kulturs værdigrundlag. Så når man bliver ved med at latterliggøre den kirke, Jesus skabte, så bryder vores kultur sammen. Jesu lære er det fundament, den europæiske kultur bygger på,« siger Iben Thranholm.Hun afviser forslag fra andre kristne om blot at ignorere TV-programmet og andre typer satire, der gør grin med kristendommen.»Hvis nogen begik grov vold mod din familie, ville du så bare trække på skuldrene af det?« spørger hun.

Poul Joachim Stender bliver ikke forarget over, at brødrene Price bruge en Madonna-figur som kødhammer.

»Man bruger jo også korset meget praktisk. Det hænger som smykke i kavalergangen på kvinder, og mange har T-shirts med et Madonna-billede. At Maria også kan bruges praktisk, kan jeg ikke se skulle være en vanhelligelse. Hun, som gav Jesus kød, kan vel blot bruges som en kødhammer,« siger Poul Joachim Stender.