Den omdiskuterede dab-kanal Radio Loud havde blandt andet som målsætning i sendetilladelsen, at mindst 40 procent af befolkningen skulle kende til den public service-finansierede radiokanal inden for et år, og det er år er nu gået. Hvis målene er opfyldt, har indehaverne af sendetilladelsen mulighed for at forrente den investering, de har lavet, i forbindelse med etableringen af radiokanalen, står der i redegørelsen.
Nu er kendskabs- og kvalitetsanalysen landet, og kanalen når næsten det første af to overordnede mål.
Det er Kantar Gallup, som har foretaget undersøgelsen ved hjælp af først 1.000 nationalt repræsentative telefoninterview med folk over 18 år og siden 180 interview med lyttere, som i denne og andre undersøgelser havde svaret, at de lyttede til Loud mere end to gange om måneden. Sidstnævnte skyldes ifølge redegørelsen, at der ikke var nok blandt de første 1.000 adspurgte, som lyttede til Loud.
Målingerne viser, at 38 procent af befolkningen kender til Radio Loud. Ud af de 38 procent er de første 12 procentpoint såkaldt »uhjulpet kendskab«, mens de resterende er såkaldt »hjulpet kendskab«. Uhjulpet kendskab betyder, at respondenten har svaret Loud uden at blive præsenteret for muligheden, mens hjulpet kendskab betyder, at de er blevet spurgt om de kender radiostationen.
»Det er vi stolte af. Og det bevidner, at vi er nået bredt ud, selvom vi appellerer til en aldersmæssig smal målgruppe,« skriver Radio Loud i kendskabsundersøgelsen om resultatet.
Et andet parameter, som Loud skulle leve op til, var, at mindst 75 procent af lytterne vurderede, at kvaliteten af Loud er høj eller meget høj. Resultatet af redegørelsen er, at 65 procent mener, at kvaliteten er høj eller meget høj, og Loud bemærker, at det betyder, at ejerne af selskabet ikke kan tjene yderligere penge, end hvad de allerede har tjent.
Værre med Radio4
Radio4, som overtog fm-sendetilladelsen fra Radio24syv, har også fået foretaget en kendskabsanalyse. Ifølge Mediawatch havde kanalen samme krav, men her kendte kun 34 procent til den jyske taleradio. Til gengæld ligger Radio4 højere i brugernes vurdering af kvaliteten end Radio Loud. Blandt Radio 4s lyttere mener 71 procent, at kvaliteten er høj eller meget høj.
Da Radio24syv begyndte, var de tilsvarende krav, at 60 procent af befolkningen skulle kende kanalen, efter at den havde sendt i et år. Hvis kravet blev opfyldt havde ejerne »mulighed for at opnå øget afkast på investeret kapital«, stod der i public service-redegørelsen fra dengang.
Radio24syv gik i luften i november 2011 og i november 2012 var kendskabet til den 45 procent.
Høringen starter 2. august, og umiddelbart efter Radio- og tv-nævnets møde 29. september, vil det komme med en udtalelse om tallene.
Berlingske talte i maj med professor i medieret Sten Schaumburg-Müller, da public service-redegørelsen viste, at Radio Loud tilsyneladende lavede det, de var forpligtet til.
Han sagde, at Radio Loud skal leve op til sendetilladelsen og dertil et vist minimumskrav om lyttere, selvom det krav ikke er indskrevet i tilladelsen.
»Der er 68 punkter i tilladelsen, der refererer til det, som Loud sagde, at de ville lave. Mindre afvigelser på enkelte punkter er acceptable. Men hvis man på mange punkter går i en anden retning, så er det noget Radio- og tv-nævnet skal ind og vurdere,« sagde Sten Schaumburg-Müller.
Høringen om redegørelsen over målingen starter 2. august, og umiddelbart efter Radio- og tv-nævnets møde 29. september, vil det komme med en udtalelse om redegørelserne.




