Katrine Wiedemann: »Hvis jeg skulle lave »Et dukkehjem« igen, ville jeg sætte hele mit had til ægteskabet ind«

En række udgivelser fokuserer i efteråret på Henrik Ibsen, angiveligt verdens næstmest spillede dramatiker efter Shakespeare. Men hvorfor interesserer han os stadig? Hvorfor spiller vi ham? Teaterinstruktør Katrine Wiedemann, der kender Ibsen godt, er både fascineret af ham og irriteret på ham.

Katrine Wiedemann har meget at kritisere Henrik Ibsen for, men kan alligevel ikke slippe ham. Maria Albrechtsen Mortensen

Lige først: Henrik Ibsens stykker bliver regnet for klassikere. Hvorfor skal man overhovedet spille klassikere på teatret?

»Fordi der er noget fantastisk ved at høre den tidløse stemme. Klassikerne fungerer jo som direkte kommunikation fra en menneskelig urtilstand. De er fri af tid. I fortidsværket ligger også kimen til fremtiden. Nutiden er så distraherende. Man ved ikke, hvad der er vigtigt og ikke vigtigt i vores egen tid. Jeg bliver selv væk i den. Der er til gengæld en stabilitet i den visdom, der har bevist sit værd. Ved at overleve. Klassikerne kan næsten føles, som om de er Guds stemme. En alfaderlig eller almoderlig autoritet, der siger: »Dette er sandt, fordi så mange mennesker gennem generationer ikke har kunnet tage fejl«.«