Denne tekst har været underlagt en undersøgelse for plagiat. Der er ikke fundet eksempler på plagiat eller mangelfuld kildehenvisning i den pågældende tekst, men Berlingske kan ikke udelukke, at det er tilfældet. Berlingske beklager og henviser til den fulde undersøgelse, der kan læses her.
Jeg er gået hen og har fået mig dét, vi på godt dansk kalder et vaskeægte girl crush.
Det kan sammenlignes med dengang, jeg oplevede den svenske mezzosopran Elisabeth Jansson live for første gang – i Børsen under Copenhagen Opera Festival i 2018. Der lød hun som nyvasket sengetøj og andre bløde ting, der møder kinden efter en hård dag, da hun, akkompagneret af pianisten Daniel Heide, bl.a. sang Tove Ditlevsens smukke »Så tag mit hjerte« med musik af Hugo Alfvén.
Mit nylige girl crush tilfalder dog en, skal vi sige, marginalt anden type sangerinde.
Hun hedder Tessa, hun er Danmarks nye 21-årige rapdronning, og det skulle snart undre mig, hvis nogen derude endnu ikke var stødt på den unge kvinde. Pludselig ser vi hende nemlig overalt med hendes falske øjenvipper, tatoveringer og »vestegnsattitude«. Ja, hvad vil dét sige?
Det er selvfølgelig svært at sige, om årene som hjemløs, hashmisbruger og frivol er godt givet ud, hvis det er de frø, der har plantet kunstneren i hende, men det er ikke svært sige, at hun er født til at stå på en scene.Katherine Diez
Hvis man ser Tessa på gaden, og man ikke ved, hvem hun er, så går man i en stor bue udenom, fordi hun ser så bister ud. Og det gør hun, fordi hun har levet et langt liv på kort tid, forklarer hun selv i en ny DR-serie, »Tessas hævn«.
Det er selvfølgelig svært at sige, om årene som hjemløs, hashmisbruger og frivol er godt givet ud, hvis det er de frø, der har plantet kunstneren i hende, men det er ikke svært sige, at hun er født til at stå på en scene og med sin rå stemme spy sine, hvad nogle nok ville kalde pornografiske, tekster ud over publikum. Som for eksempel den her:
»Rollerne er vendt rundt / Barbie rykker Ken rundt / Nu' du kun i centrum, når jeg sætter mig på den mund / Jeg ka' lær' dig lidt af hvert / Og mærker det momentum / Spanskrøret op i mit pensum.«
Min begejstring går ikke ud på en personlig faible for selve musikken, men for det, den tydeligvis gør for unge kvinder på tværs af alle socialklasser. I seriens første afsnit ser man, hvordan Tessa efter en koncert bliver overfaldet med lovprisning af nogle unge kvinder, som øjensynligt er anderledes end hende, efter at hun har givet koncert. Og hun siger det selv:
»Når der kommer piger fra alle mulige forskellige klasser, så viser det mig, at min musik relaterer til alle. Du behøver ikke være gangster eller gadetøs – du kan sagtens have været igennem svære tider med en latterlig fyr, selv om du kommer fra overklassen.«
Det kan godt være, at Tessas sange ikke føles som nyvasket sengetøj mod en kind efter en hård dag. Men de føles vigtige.Katherine Diez
Om selve musikken kan man mene, hvad man vil, men der gror isblomster i enhver sjæl, der ikke tilslutter sig det feministiske gospelkor i et AMEN.
Tessa synger universelt om kønsroller frisk fra fad og om at være en selvstændig ung kvinde, der ikke finder sig i støvede, gammelpatriarkalske strukturer. Og samfundsskel udviskes, når hun gør det. Derfor er hun mit girl crush. Akkurat ligesom litteraturens Thit Jensen og Tove Ditlevsen ville have været det, og Kirsten Thorup er det – tre kvinder fra beskedne kår, der skrev og skriver karakterstærkt og ukonventionelt til alle – høj som lav som midtimellem – med bristede hjerter og store aspirationer.
Det kan godt være, at Tessas sange ikke føles som nyvasket sengetøj mod en kind efter en hård dag. Men de føles vigtige.