Kasper Holten: »Fantastisk, hvis vi til en forandring kunne få en valgkamp, hvor vi også taler om kultur«

Det Kongelige Teater præsenterede i torsdag programmet for den kommende sæson, og teaterchefen benyttede lejligheden til også at give både politikere og kulturen selv en opsang forud for det kommende valg.

Under Olafur Eliassons fantastiske lysekroner i Operaens foyer gav teaterchef Kasper Holten både politikere og sin egen branche en opsang om at få kulturen ind i valgkampen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Den festlige drikkevise fra Verdis »La Traviata« - fremført af Det Kongelige Operakor - bød velkommen, da Det Kongelige Teater torsdag formiddag løftede sløret for den kommende sæsons repertoire inden for opera, ballet og skuespil.

Og fra den nye teaterchef, Kasper Holten, kom der både en programerklæring for nationalscenens samlede virke de kommende fire år og en opsang forud for den kommende valgkamp til både politikerne og til kunsten selv.

»Hvor ville det være fantastisk, hvis vi til en forandring kunne få en valgkamp, hvor vi ud over udlændinge og pensionsalder og andre vigtige ting også taler om kultur,« sagde han og indrømmede, at kulturen selv måske også haft en tendens til at være for tilbageholdende med at tale kulturpolitik.

Men det er der ingen grund til, fastslog han og henviste til den undersøgelse, som Altinget og ugebrevet Mandag Morgen for nylig offentliggjorde om danskernes holdning til kunst og kultur. Den viser bl.a., at et flertal finder kulturen vigtig  - også de klassiske kunstformer - og at der er bred opbakning til, at staten skal investere i kultur. Samtidig svarer hele 80 procent, at et stærkt kulturliv er vigtigt for børns udvikling.

»Så det burde være en ren politisk vindersag at gå ind for et stærkt kulturliv i Danmark,« konkluderede Holten, som også mente, at kulturpolitik er en vigtig investering i det, vi skal leve af som land.

»Noget af det, alle kender Danmark for, er netop vore kunstnere - vore skuespillere, operasangere, balletdansere, billedkunstere - det er en utrolig branding, Danmark får i ude i verden af at have et stærkt kulturliv,« sagde han og opfordrede samtidig til at holde op med at kalde de penge, staten bruger på kulturlivet for kulturstøtte - »vi taler jo heller ikke om hospitalsstøtte eller vejstøtte. Lad os kaldet det det, hvad det er, nemlig kulturinvestering,« sagde han.

Fire mand frem for et teater: Det Kongelige Teater præsenterede torsdag programmet for den kommende sæsons opera, ballet og skuespil. Fra venstre skuespilchef Morten Kirkskov, balletmester Nikolaj Hübbe, teaterchef Kasper Holten og operachef John Fulljames. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Både det brede og det avantgarde

Hvad angår Det Kongelige Teater selv, har Kasper Holten og den øvrige ledelse lagt en strategi, hvor der skal investeres i at bruge de tre huse i København - Operaen, Skuespilhuset og Gamle Scene - endnu mere intensivt, samtidig med at teatret breder sig mere geografisk.

»Vi skal ikke kun være nationalscene for dem, der bor tæt på København. Vi vil gerne have folk til at komme og besøge os her, men vi vil også gerne være bedre til at komme mere ud i landet,« sagde Kasper Holten. Ud over sæsonens turneer -  bl.a. skal Mozarts »Cosi fan tutte« og skuespillet »Adressaten ubekendt« med Søren Sætter-Lassen og Lars Mikkelsen på turné, mens juleballetten »Nøddeknækkeren« også kommer på scenen i Aarhus - fremhævede han den nye tradition, hvor de store friluftsforestillinger fra Dyrehaven fremover også skal spille på Moesgaard i Aarhus.

Den næste store nyopsætning bliver således Tolkiens »Hobbitten« i 2020 i Dyrehaven, som i 2021 kommer til Aarhus. Og for at understrege, at Det Kongelige Teater mener de store folkelige friluftsforestillinger lige så alvorligt som alt andet, bliver det teaterchefen selv, der instruerer.

»Lige så meget som vi geografisk vil være hele Danmarks nationalscene, lige så meget ligger det os på sinde, at vores kunst skal tale til rigtig mange mennesker,« sagde Kasper Holten.

»Vi skal have et udbud, der går lige fra det helt avantgarde og eksperimenterende til de store brede forestillinger med appel til rigtig mange, også mennesker, som ikke har deres daglige gang i teatret. Vi brænder for at missionere for, at endnu flere danskere får øjnene op for magien i teatret.«