Kan en strategiplan males?

I Nordjylland har man med succes sat samarbejde mellem kultur- og erhvervsliv i system.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Spar Nord Bank skulle præsentere en treårsplan for koncernens 1300 medarbejdere, var man i banken klar over, at tørre tal og lagkagediagrammer ikke per automatik udløser den store ejerskabsfølelse hos de ansatte.

Spar Bank Nord besluttede sig derfor for at deltage i pilotprojektet »Nordjyske Kreative Alliancer«, som er det første systematiserede samarbejde mellem kultur- og erhvervsliv i Danmark.

»Vi gik ind i det, fordi vi stod med en konkret udfordring. Vi ville gerne gøre vores forretningsstrategi mere nærværende for medarbejderne,« fortæller Spar Nord Banks kommunikationsdirektør, Ole Madsen.

Indtil videre har »Nordjyske Kreative Alliancer« ført 12 kunstnere sammen med ti forskellige virksomheder. Deriblandt en skuespiller, som har hjulpet et bageri med at lave en oplevelseshus, og et advokatkontor, der har fået en håndsrækning til kundeplejen fra en teaterinstruktør.

Alle virksomhederne er enige i, at de har fået et godt resultat ud af samarbejdet med kunstnerne. Syv ud af ti virksomheder har endda fået nye idéer til, hvordan de kan arbejde samme med kunstnere.

Spar Nord Bank er blandt de begejstrede virksomheder. Billedkunstner Karsten Auerbach gav bankens strategiplan et kreativt pust.

»Jeg deltog i en gruppe, som skulle planlægge fremlæggelsen af treårsplanen. Her genererede jeg idéer, og så havde jeg rollen som den udenforstående, der kunne stille en masse »dumme« spørgsmål,« fortæller Karsten Auerbach, som på strategidagen malede et af de væsentligste punkter i treårsplanen: Under sloganet »Direktør for eget skrivebord« ønskede banken at fremme den decentrale handlekraft.

»Jeg stillede mig op og malede på strategidagen. I løbet af dagen kom medarbejderne forbi mig. Jeg spurgte: Hvad betyder det for dig at være direktør for eget skrive bord? Hvad vil gøre, når du møder på mandag?« fortæller Karsten Auerbach.

Resultatet blev et kæmpe maleri med en masse skriveborde og medarbejdere, der konkretiserer sloganet.

»Værket skal virke som et anker. Jeg tror, at det er vældig nyttigt at blive mindet om, hvad vi blev enige om den dag. Og så har vi fået øjnene op for at dyrke kreativiteten i organisationen. Her tænker jeg ikke på klippe-klistre – men på at tænke på en anden måde, når vi skal finde løsninger,« fortæller kommunikationsdirektør, Ole Madsen.

Netop den erfaring har mange virksomheder gjort sig.

»Både kulturlivet og erhvervslivet bliver udfordret til at gå nye veje. Der bliver skabt innovation i virksomhederne, og kulturlivet får øjnene op for et helt nyt arbejdsmarked uden for deres sædvanlige arbejdsområde,« siger Claus Svenstrup, der er formand for styregruppen bag Nordjyske Kreative Alliancer.

Der er dog nogle helt klare spilleregler til. Det er blandt andet vigtigt at afstemme forventningerne til tidsforbrug og økonomi. Virksomheden skal have overskud til at bruge tid på samarbejdet, og kunstnerne skal være opmærksom på kulturen i virksomheden.

»Kunstneren skal ikke komme med en ned-med-kapitalismen-attitude. Så bliver der for meget modstand. Men kunstneren skal bestemt heller ikke over i den anden grøft. Det skal lugte lidt af maling, uden at det ender med at være kunst for kunstens skyld,« siger Ole Madsen.