Kamp om OL-logo

Diskussionen raser efter offentliggørelsen af logoet for De Olympiske Lege i London 2012. Folkehavet er i oprør, politikerne er oppe i det røde felt, og logoet hudflettes på nogle af verdens mest sete TV-programmer. En animeret film med det kontroversielle OL-logo er skrottet efter klager fra epileptikere, som hævdede, de blev syge af at se filmen. Men logoet er kommet for at blive, og er det nu også så slemt? Eksperterne er uenige.

Det officielle logo for De Olympiske Lege i London 2012<br><a href="http://images.bm4.metropol.dk/273/273892/273892_original.jpg" target="_blank">Se i større format</a> Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nej, det er ikke Lisa Simpson i færd med at give et blowjob. Det er heller ikke et japansk brikspil for små piger, og det er heller ikke en beruset grafiker, som har kastet op på fortovet efter en festlig nat i byen - selv om det kunne ligne også dét.

Hvad er det så?

Det er såmænd det nye logo for De Olympiske Lege i London 2012.

Et logo for en begivenhed, som ligger fem år ude i fremtiden, men som i den grad har sat sindene i kog. Her og nu. Så hvis det handler om at skabe opmærksomhed, er det nye London 2012 logo allerede en gigantisk succes.

Også selv om reaktionerne foreløbig er massivt negative. Lige bortset fra OL-arrangørerne selv, som er urokkelige i deres tro på, at det pink og kantede og i manges øjne grimme og uforståelige logo nok skal gøre sit arbejde.



»Logoet for Legene i Tokyo 1964 betragtes som det
første »moderne« OL-logo, og det er stadig et smukt
logo,« mener Morten Sørensen, designchef hos Kontrapunkt,
der her kommenterer en række OL-logoer.

Op mod et halvt hundrede tusinde mennesker har personligt krævet logoet trukket tilbage i en britisk online-konkurrence, ligesom politikerne til både højre og venstre i det britiske parlament har krævet det kontroversielle logo skrottet.

Londons borgmester, Ken Living­stone, har kaldt det for »en katastrofal misforståelse«, og det demokratisk-liberale parlamentsmedlem Bob Russell har udtalt, at de godt og vel fire millioner kroner, som logoet har kostet, er »et spektakulært spild af penge«.

Det konservative parlamentsmedlem Philip Davies har til BBC News udtalt, at OL-logoet er »barnligt og åndssvagt« og »et patetisk forsøg på at være trendy«. Diskussionen er bølget på nettet, siden logoet blev præsenteret for to uger siden i London. Det har været genstand for en hidtil uhørt opmærksomhed, og det er blevet hudflettet på verdens mest sete TV-programmer, herunder også satireprogrammet »The Daily Show«, som sendes herhjemme på DR2.

Mange har ganske enkelt ment, at det kantede og uskønne logo måtte være en joke.

Det er det ikke.

Kommet for at blive
Logoet for London 2012 er kommet for at blive. Det fastslog London-legenes »minister« Tessa Jowell i sidste uge. »Der er ikke kun tale om et PR-logo, men om et symbol, som vil udvikle sig til et slagkraftigt og genkendeligt symbol i mange sammenhænge i løbet af de næste fem år op til vores Lege.«



»Logoet for OL i Mexico 1968 var meget udskældt,
da det kom frem. I dag betragtes logoet som designikon.
« - Morten Sørensen, designchef hos Kontrapunkt

Af samme grund har initiativtageren til en rasende populær online-konkurrence nu valgt at stoppe legen, mens den er god, om man så må sige:

»Jeg har besluttet at lukke konkurrencen, nu da det står klart, at logoet er kommet for at blive. Der er kun en ringe pointe i at ødelægge vores Olympiske Leges ry - det har aldrig været meningen med konkurrencen,« udtalte konkurrencens initiativtager Jonathan Ellis forleden til BBC. Da havde 58.615 personer skrevet under på en appel om at få logoet fjernet.

Helt ufølsomme over for kritikken har de britiske OL-arrangører dog ikke været. En hektisk, animeret reklamefilm med det pink logo som omdrejningspunkt er således blevet trukket tilbage på grund klager fra en patientforening for epileptikere.

22 mennesker havde henvendt sig og meddelt, at de havde fået epileptiske anfald efter at have set filmen, én person havde kastet op, og fem personer klagede over, at de havde fået stærk hovedpine.

Stærk hovedpine er også den reaktion, der først meldte sig hos administrerende direktør Stiig Helgens Binggeli fra det danske Brandhouse, da han så det nye London 2012 logo.

»Doping er så moderne. Mon de har testet designbureauet,« lyder hans umiddelbare reaktion. »Det ligner i mine øjne et japansk brikspil for små piger i gårsdagens modefarver og med klare referencer til Tamaguchi og japanske tegneserier. At der står 2012 er ulæseligt, og »London« og de (hellige) olympiske ringe er underligt påklistrede,« siger han.



»Legene i München 1972 vil aldrig blive husket for
noget positivt på grund af den forfærdelige terroraktion,
men også dengang blev logoet kritiseret
– siden er det blevet en klassiker.« - Morten Sørensen, designchef hos Kontrapunkt

Den danske brandingekspert mener, at London-logoet er udtryk for en usmagelig leflen for de unge.

»Det er modigt købt - og smagløst. Logoet lefler for unge mennesker, som ikke nødvendigvis har dårlig smag, og det er udtryk for en type artwork, som ligner en døgnflue,« siger Stiig Helgens og tilføjer, at uanset, hvor meget man kniber sig i armen, vågner man nok desværre ikke op, hvor nogen siger - ha! det var en joke. »Nej, den er god nok - men ringe,« lyder dommen.

Muligvis kan OL-arrangørerne redde ansigt, fordi logoet vil blive så eksponeret, at folk til sidst føler behag i at kigge på det. I den forbindelse henviser den danske brandingekspert til den polsk-britiske psykolog Robert Zajonc, som er en af pionererne bag »The Theory of Mere Exposure«.

»Kort fortalt har han gentagne gange bevist en lineær sammenhæng mellem eksponering og sympati. Jo mere du ser en person, en TV-reklame eller et billede - jo bedre synes du om det. Man må håbe, at dette også gælder for det netop publicerede olympiske logo for London 2012,« siger Stiig Helgens.



»Logoet for Legene i Sydney 2000 (hvor kronprins
Frederik mødte sin Mary) er et eksempel
på et logo, hvor der er gået turisthalløj i den.
Operaens profil og boomeranger – hvor plat kan
det blive?« - Morten Sørensen, designchef hos Kontrapunkt

Vrøvl fra Sebastian Coe
Han frygter imidlertid, at fem års eksponering ikke kan gøre det.

»Med al respekt for den adlede hurtigløber - nu formand for organisationskomiteen - Sir Sebastian Coe - så er det altså noget vrøvl, når han udtaler, at »dette er ikke et logo, dette er et brand«. Man skaber ikke et brand gennem et logo. Det foregår i omvendt rækkefølge,« fastslår administrerende direktør Stiig Helgens fra Brandhouse, som blandt andet står bag logoer til firmaer som 7-Eleven, EvaSolo, Oticon og AP Pension.

Også i udlandet har eksperter kritiseret OL-logoet for at tale ned til de unge. Men det er den 17-årige Ashley Mitchell fra et paraolympisk projekt i Østlondon helt uenig i. Ifølge den 17-årige repræsenterer 2012-logoet alt det gode ved at bo i London:

»Det er en stor metafor for mig, den måde logoet skifter farver på,« sagde han forleden til BBC Sport.



Logoet for OL i Grækenland 2004 er ifølge
Morten Sørensen »dødssygt«. En palmegren
på lyseblå baggrund. Helt uden interesse.

»Det repræsenterer Londons dynamik, sådan som verden ser byen - hele tiden i bevægelse og vibrerende. Jeg tror, at logoet kom bag på folk, fordi de ikke forventede at det skulle se sådan ud. Derfor er deres reaktioner negative. Men jeg synes, det er fantastisk, og når folk først har vænnet sig til det, tror jeg, de vil kunne lide det. Jeg vil være stolt over at gå med logoet, jeg føler, det harmonerer med det område i London, hvor jeg bor.«

Det er da heller ikke amatører, der står bag det nye OL-logo. Det er designet af designfirmaet Wolff Ollins, som ifølge danske eksperter på området nyder stor anseelse og er langt fremme i skoene.

Ifølge Morten Sørensen - Head of Design hos det ansete danske design­firma Kontrapunkt - er OL-logoet da heller ikke så håbløst, som mange hævder. Han vil godt vædde et par flasker champagne på, at det ender med at blive en succes.



»Logoet for OL i Beijing 2008 er både forudsigeligt
og tilbageskuende.« - Morten Sørensen, designchef hos Kontrapunkt

»Her i virksomheden har vi diskuteret det nye London-logo helt vildt. Nogle er meget imod, andre er meget for, andre igen midt imellem. Selv har jeg endnu ikke ikke helt gjort min stilling op, men jeg er dybt fascineret af, at det har skabt så megen virak,« siger han og tilføjer, at logoet efter hans mening fremstår »ekstremt nyt«.

»Én af de ting, man skal tænke på, er jo, at logoet skal signalere London om fem år. På en måde synes jeg, at der er tale om et genreskift, måske ligefrem et paradigmeskift,« siger han og fremhæver logoets evne til at inddrage alt fra graffiti til Londons pulserende musikkultur.

»Hvor OL måske i mange år har været sådan lidt selvtilfredse og lukket om sig selv, signalerer det nye logo det multietniske London med alt fra avanceret musik til den spændende modeverden. Det er meget ungdommeligt. Ja, det er grimt, og ja, det er ikke nemt at aflæse. Men unge i dag kan aflæse hvad som helst. De er opvokset i en ungdomskultur med MTV og nettet, og de er i stand til at afkode alt. Alene farven pink er meget modig. Den signalerer frækhed og energi, og måske endda også en inddragelse af homokulturen,« siger Morten Sørensen og tilføjer:

»Signalet er, at dette her bliver et anderledes OL. Så må tiden vise, om det bliver anderledes. Men det er i hvert fald et brud med det gammelmandsvælde og den indspisthed, som har præget OL gennem årene. Det er ikke et logo, som kommer til at stå pænt og nydeligt ved siden af sponsorernes logoer med Coca-Cola, Visakort osv. Pænt eller ikke pænt? Det er svært at sige.

Og skal man tage de mange reaktioner alvorligt? Nogle gange skal man, andre gange skal man ikke. Under alle omstændigheder er det da en ære, at der kommer så mange reaktioner på et logo. At folk forholder sig til det. Og i dette her tilfælde, har man jo aldrig set noget lignende. Logoet har været diskuteret på CNN, og det er blevet gjort til grin i »The Daily Show«, og jeg kan da godt forstå, at folk tager gas på det. Men jeg vil godt vædde et par flasker champagne på, at hvis du ringer igen i 2013, så har London-logoet været en rungende succes. Ja, jeg vover pelsen,« siger Morten Sørensen fra Kontrapunkt.

Historien viser da også, at selv det mest udskældte logo kan gå hen at blive banebrydende. Det skete eksempelvis for det i sin tid så udskældte logo fra Mexico i 1968. I dag betragtes Mexico-logoet som et designikon.

Hvem sagde blowjob?