Kaleidoskop på engelske scener

Kaleidoskop skal producere to forestillinger til Royal Elizabeth Hall og Queen Elizabeth Hall i London. Samarbejdet afløser Havfruen, der har haft international succes. - Og i den forstand er usædvanlig for dansk teater.

Champagnepropperne sprang, da teaterdirektør Martin Tulinius og resten af holdet på Kaleidoskop blev bedt om at producere to forestillinger for South Bank Center. I de to kommende sæsoner skal de stå for instruktion, scenografi og lys på en musikforestilling og et teaterstykke, som bliver spillet på de to fornemme scener Royal Elizabeth Hall og Queen Elizabeth Hall i London.

Produktionerne kommer i forlængelse af Kaleidoskops succes med Havfruen, der også er blevet vist på scenerne.

Samarbejdet er opsigtsvækkende, fordi dansk teater kun i ringe grad når ud over landegrænserne, senest med Woyzeck og Festen.

»Som udgangspunkt blev jeg meget overrasket. En ting er, at man kommer over og viser noget, som man allerede har produceret. Men at South Bank Center ligefrem beder os om at producere noget, det gør én meget stolt. Og det er noget unikt, at dansk teater kommer over og producerer i så flotte rammer,« siger Martin Tulinius.

Han vil endnu ikke løfte sløret for, hvilke forestillinger der bliver opført. Men han forklarer, at han sandsynligvis instruerer den ene forestilling og Cathrine Hvidmand den anden. At de bliver opført med engelske skuespillere, sangere og dansere. Og at forestillingerne efterfølgende skal opføres på Kaleidoskop i København og muligvis også turnere rundt i Europa.

Vigtigt samarbejde
Ifølge H.C. Gimbel fra ledelsen i Københavns Internationale Teater bliver samarbejdet en stor fordel for Kaleidoskop. Han forklarer, at Dansk teater traditionelt set har været lukket om sig selv i sammenligning med England, Sverige og andre europæiske lande. At man ikke har haft de samme midler i ryggen. Og derfor ikke har høstet de samme positive erfaringer.

»Man kommer ud og møder nogle andre krav. Og niveauet bliver hævet på en helt anden måde, end det gør ved at spille for samme publikum,« siger han.

Også Lars Seeberg, tidligere formand for Teaterrådet, efterlyser mere dansk teater i udlandet. Han henviser til Dramaten i Stockholm, der med bl.a. Ingmar Bergmans stykker har fået tradition for samarbejde i udlandet.

»Forestil dig, at danske fodboldhold aldrig var med i UEFA eller Champions League. Det giver helt anderledes oplevelser at spille mod f.eks. Ajax eller Parma end for syvende gang at spille mod Midtjylland. Og det er nøjagtig det samme på teaterområdet«.