Jydemafiaen på pension

Jyderne skal til at gå nye veje, hvis de ønsker flere veje. De to trafikpolitikere Kaj Ikast og Svend Heiselberg har spist det sidste stykke smørrebrød i Snapstinget og forlader nu Folketinget.

De har plastret Jylland til med motorveje. Bygget Storebæltsbro og Øresundsbro. Købt tog for milliarder af kroner. Og så har de mere eller mindre frivilligt bidraget til, at der også har været noget at grine af i dansk politik i almindelighed og trafikpolitik i særdeleshed.

Men nu er det slut. Folketingsmedlemmerne Kaj Ikast (K) og Svend Heiselberg (V) har opløst trafikmafiaen, jydemafiaen, broderskabet, eller vognmandslobbyen - vælg selv! Dansk politiks svar på Dupont og Dupont forlader Christiansborg efter henholdsvis 21 og 25 år på Tinge.

I årevis har de to politikere stået i spidsen for, hvordan milliard- og millioninvesteringer i infrastruktur skal fordeles. Med i klubben var tidligere Arne Melchior (CD) og Helge Mortensen (S).

Oftest er nye vejforbindelser og togindkøb blevet undfanget i Snapstinget, hvor smørrebrød og en lille én til halsen var uundværlige arbejdsredskaber. Og skiftende trafikministre har haft to valg, når det drejede sig om Ikast og Heiselberg. Enten accepterede de, hvem der bestemmer. Eller også fik de problemer.

Som nu tidligere trafikminister Sonja Mikkelsen (S) i 1998. Hun var ikke interesseret i motorveje men i kollektiv trafik. Og hvad værre var: Fru Mikkelsen lod forstå, at hun »ikke ville drive madklub for to gamle narre(....).« Så var fanden løs, og Sonja Mikkelsen blev udråbt til den svageste trafikminister, Danmark nogensinde har haft.

Tidligere trafikminister Kaj Ikast kan blive meget fornærmet, hvis ikke han får sin vilje. Men for det meste er han en mild spradebasse, som gerne slår en høj latter op. Af og til virker han også lidt komisk.

Hvem husker ikke, da Storebæltstunnelen under opførelsen blev oversvømmet, og Kaj Ikast iført sikkerhedshjelm stillede sig op foran et TV-kamera ved den vandfyldte banegrav og sagde: »Hvor er jeg dog stolt over mandskabet.« Og det var en kalundborgfærges hårde møde med kajen i Århus, der gav ham øgenavnet »Ikajkast«.

Svend Heiselberg er en rigtig jyde, der karakteriseres som rund og listig. Han er af sine politiske modstandere ofte blevet »beskyldt« for, at han i virkeligheden slet ikke er så dum, som han spiller.

Kaj Ikast og Svend Heiselberg har stået for sammenhængen i dansk trafikpolitik. Broforbindelserne blev f.eks. kædet sammen med en udvidelse af Københavns Lufthavn Kastrup samt elektrificering af jernbanen til Padborg til gavn for transport af transitgods.

Men de har taget sig godt betalt for investeringer i bl.a. hovedstadsområdet. Ikke alene er store dele af Jylland blevet asfalteret. Der er også faldet godter af til valgkredsene: Kaj Ikast fik sidebanen mellem Kolding og Sønderborg elektrificeret. Og Svend Heiselberg har fået en omfartsvej ved Nors, der var belastet af hele 3.000 køretøjer i døgnet.

Men som Svend Heiselberg sagde til Kaj Ikast forleden på TV, da valget var blevet udskrevet: »Nu er det nok slut med flere nye veje i Jylland.«