Julen er kulturens fest

Når familien Danmark skal nyde julefreden, går den i byen. Det kan mærkes hos teatre og i biografer, der har travlt som aldrig før. »Du skal følge med i 1.000 ting, hvis du skal positionere dig i dag,« lyder en forklaring.

Der er ikke mange familier, der højtideligholder december hjemme i hjørnesofaen.

Tværtimod stormer vi rundt, når julefreden skal sænke sig.

Forlystelsessyge danskere får biograferne til at fordoble deres omsætning i årets sidste måned. Mange teatre må melde udsolgt – selv til forestillinger som »Chicago«, der rummer flere knivstikkerier end nisser. Seks teatre, som Berlingske Tidende har været i kontakt med, har tilsammen solgt omkring 140.000 biletter i december. Selv foredragsvirksomhederne har travlt.

»Vi lever i så omskiftelig en tid, at du skal følge med i 1.000 ting, hvis du skal positionere dig. Der er 400 bøger at læse og tusindvis af skiftende sæsoner at holde øje med,« forklarer sociologen Emilia van Hauen.

Hun suppleres af teaterdirektør Niels Bo-Valbro, der for første gang har valgt at forlænge en forestilling, så den også spiller i juledagene.

»Så intensivt spiller vi normalt ikke i denne tid, men da forestillingen skal pilles af plakaten den 31. december, har vi valgt at forlænge den på de særlige datoer. Når folk har spist julemad fra morgen til aften den 24. december, så tror vi på, at de har mod på noget teater i resten af helligdagene,« siger Niels Bo-Valbro.

Kultur som gaveidé
Kulturen er i det hele taget populær i julemåneden. Ikke blot som tidsfordriv. Også når julegaverne skal købes, står der spil, musik og bøger på huskesedlen.

Ifølge en statistik fra Dansk Erhverv stiger omsætningen i bog- og papirhandlerne med 140 procent i løbet af december.

Pladeforretninger tjener 130 procent mere i denne periode, mens forhandlere af musikinstrumenter slår 75 procent mere ind på kasseapparatet.

»Julesalget er noget specielt. Det er også derfor, vi udgiver omkring 65 procent af vores bøger i den sidste del af året,« forklarer Lindhart og Ringhofs salgsdirektør Jeppe Moussin.

Han understreger, at forlaget kæmper for at udjævne salgskurven.

»Til næste år vil vi udgive endnu flere pocketbøger, der kun koster omkring 40 og 50 kroner. På den måde kan man måske i højere grad få folk til at købe bøger resten af året«, forklarer Jeppe Moussin.