Journalister svarer igen på instruktør-kritik

Filminstruktøren Manyar Parwani har i en skriftlig redegørelse rettet en hård kritik mod en række journalister som han føler sig personlig forfulgt af. Nu svarer de igen.

Manyar I Parwani, filminstruktør. Fold sammen

Filminstruktøren Manyar Parwani, der for øjeblikket er i gang med forberedelserne til en film om attentatmanden fra Nørrebro, Omar El-Hussein, er nu for alvor røget i karambolage med flere danske medier.

Det hele startede, da Manyar Parwani i september sidste år gik i gang med research til sin film om gerningsmanden Omar El-Hussein blot et halvt år efter terrorangrebene i København.

Alene det, at lave en film om et så følelsesladet emne, skabte debat, og den eskalerede, da Manyar i januar i år til en række medier fortalte, hvordan han under forarbejdet til filmen var blevet truet flere gange. Blandt andet skulle han være blevet omringet af tre mænd iført elefanthuer på Nørrebro og truet med en pistol. Han havde fået at vide, at han ikke skulle lave en film om Omar El-Hussein. Filminstruktøren sagde, at han under sin research havde talt med over 100 personer i miljøet, blandt andet med folk fra El-Husseins hjemmebane i Mjølnerparken på Nørrebro.

Samtidig fik han sammen med sit filmselskab Zentropa godkendt et såkaldt treatment hos Det Danske Filminstitut. Et treatment er ikke et fuldt manuskript, men nærmere en synopsis til filmen. Det Danske Filminstitut støttede hans treatment med 90.000 kroner.

Samtidig begynder en række medier primært med Ekstra Bladet og Radio24Syv i front at kigge nærmere på Manyar Parwanis udtalelser og arbejde. Der bliver blandt andet rejst tvivl om Manyar Parwanis beskrivelser af møder med islamistiske bandemedlemmer under sin research til filmen. Manyar Parwani ser mediernes arbejde som et personligt angreb mod ham og filmprojektet. Det samme gælder, da de konservatives kulturordfører, Naser Khader, stiller en række spørgsmål til kulturminister Bertel Haarder (V) omhandlende Parwanis filmprojekt. Filminstruktøren ser dette som et angreb på hans kunstneriske ytringsfrihed.

Parwanis har overfor flere medier afslået at svare på beskyldningerne, men har i stedet udarbejdet en skriftlig redegørelse, hvor han punkt for punkt kritiserer flere navngivne journalisters arbejde. Berlingske fik i sidste uge adgang til denne redegørelse, som blev bragt på b.dk, men uden at journalisterne fik mulighed for at svare på angrebene. Derfor blev redegørelsen fjernet fra sitet. Nu tager de fire journalister, Sune Fischer, Ekstra Bladet, Per Lysholt og Kristoffer Eriksen, Radio24syv og Cecilie Rex Selmer, TV2, imidlertid til genmæle.

Se Manyar Parwanis kritikpunkter og journalisternes svar her