Flere og flere danskere siger »Jolly« til deres cola.
Jonas Schrøder, der er kommunikationsdirektør i Rema 1000, skriver på X, at kædens salg af Jolly Cola i marts er 13-doblet i forhold til samme tid sidste år.
Det kunne unægtelig se ud som en følge af Donald Trumps handlinger, der får en del danskere – og folk i hele verden i det hele taget – til at fravælge amerikanske varer.
Som Berlingske kunne skrive forleden, så har knap tre ud af fire danskere ændret adfærd og holdning til amerikanske produkter. Det viste en rundspørge, som analysevirksomheden Quantic havde fået gennemført blandt over 1.000 repræsentativt udvalgte danskere.
Og Jolly Cola selv har også reageret på danskernes ønske og har lanceret en reklamekampagne, hvor i alt 30 busser kører rundt med store Jolly-reklamer i hele landet, skrev TV 2.
Reklamen viser en amerikansk cowboyhat over for en dansk klaphat. Ud for cowboyhatten står der nul procent og ud for klaphatten står der 100 procent.
»Vi tænkte, at det her er vi nødt til at reagere på. Og så ligger det i Jollys dna at være modsvar til de globale colamærker,« sagde Thomas Lindegaard, marketingchef på Bryggeriet Vestfyen, der ejer Jolly-mærket.
Modsvar til Coca-Cola
Jolly Cola blev opfundet herhjemme i 1959 som et modsvar til den amerikanske Coca-Cola. Det skete med oprettelsen af virksomheden Dansk Coladrik A/S, som 18 bryggerier, ledet af Tuborg og Carlsberg, stod bag, skrev Videnskab.dk.

Jolly Cola fik stor succes og erobrede gennem 1960erne hele 40 procent af colamarkedet i Danmark.
Men i 1980erne begyndte Carlsberg at fokusere på at producere Coca-Cola herhjemme i stedet, og siden gik det ned ad bakke for Jolly.
Nu kan Vestfyen, der nu ejer Jolly, glæde sig over den fornyede succes.